خبــر برگزیده

هم صدایی دولت و بخش خصوصی در مسیر توسعه صنعت فولاد یزد

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد به ریاست استاندار و با هدف بررسی چالش‌ها و ظرفیت‌های صنایع فولاد، ذوب و ریخته‌گری صبح چهارشنبه ۲۱ شهریورماه، با همکاری خانه صمت استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برگزار شد.

این نشست که در راستای جلسات چهارشنبه‌های ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی برگزار شد، فرصتی بود تا فعالان و نمایندگان صنایع همگن تخصصی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌روی صنعت فولاد استان را مطرح کنند. انجمن تخصصی صنایع همگن فولاد، ذوب و ریخته‌گری گزارشی جامع از وضعیت تولید فولاد در کشور و جایگاه برجسته استان یزد در این صنعت ارائه کرد و بر اهمیت استراتژیک فولاد در اقتصاد داخلی و بین‌المللی تأکید نمود.

در ابتدای این نشست، دهقانی زاده رئیس سازمان مدیریت و دبیر ستاد گزارشی از وضعیت اقتصادی و تاثیر مثبت صنعت فولاد بر اقتصاد، درآمد، صادرات و اشتغال استان یزد ارائه نمود.

در ادامه سید علی‌اکبر کلانتر، خزانه دار و عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و رئیس خانه صمت استان یزد، ضمن قدردانی از استاندار یزد و همچنین ریاست سازمان مدیریت یزد به عنوان دبیر ستاد مدیریت اقتصاد مقاومتی استان، به اهمیت گفتگو و تعامل بین بخش خصوصی و حاکمیت پرداخت و خاطرنشان کرد: «اگر دولت و بخش خصوصی به یک زبان و درک مشترک برسند، بسیاری از مسائل و موانع تولید و توسعه به‌سرعت و به‌صورت مؤثرتر و اساسی حل خواهد شد. کلانتر همچنین به نقش برجسته انجمن‌های تخصصی صنعتی و معدنی همگن ذیل خانه صمت استان اشاره کرد و گفت: ۲۰ انجمن تخصصی صنایع همگن در حوزه‌ها و رسته های مختلف صنعتی استان تشکیل شده که تنها هیئت مدیره آنها بیش از ۲۰۰ نفر از متخصصان و خبرگان صنعت و معدن را در خود جای داده‌اند و حیف است که از ظرفیت بالای مشورتی آنها که رایگان در خدمت مسئولین استان و کشور است در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها و وضع مقررات و قوانین و توسعه کشور بهره برداری نشود.

 

       

 

در این جلسه که با حضور تعدادی از مدیران دو انجمن همگن فلزی و فولاد استان ، مدیران ارشد سازمان بازرسی، قضایی و نظارتی و دستگاه های اجرایی استان در یک محیط صمیمی برگزار شد، تصمیمات بسیار خوبی در جهت کمک و حمایت از بخش تولید گرفته شد. از جمله مهم‌ترین مصوبات این نشست، می‌توان به : پیگیری وضعیت علی الحساب بودن قبوض برق صنایع و عدم اعلان به موقع نرخ از سوی شرکت های برق و گاز توسط سازمان بازرسی استان، بررسی عرضه آهن اسفنجی در خارج از شبکه بورس و حل مشکل تأمین آهن اسفنجی در داخل استان برای خوراک شرکت های استان توسط مدیر کل اقتصادی استانداری، تشکیل جلسه اختصاصی بررسی چالش‌های مرتبط با ناترازی‌های انرژی، اعم از برق، آب و گاز، به‌عنوان یکی از مسائل اصلی صنایع، با حضور نمایندگان انجمن‌های تخصصی، مدیران اجرایی، نظارتی استانی و خانه صمت استان، بررسی راهکارهای تأمین انرژی و احداث نیروگاه خورشیدی ۵۰ مگاواتی توسط کنسرسیومی ازشرکت های فولادی مقیاس متوسط و کوچک، برگزاری جلسه‌ای با حضور نماینده‌ای از وزارت نیرو به‌منظور رفع ابهامات و ایجاد اعتماد و رفع مشکلات مربوط به سرمایه گذاری بخش خصوصی در تأمین انرژی خورشیدی به دعوت استاندای یزد با مشارکت تولید کنندگان استان اشاره نمود. همچنین پیشنهاد انجمن فولاد برای ساخت مسکن کارگران این صنعت نیز مورد توجه استاندار قرار گرفت و دستور تخصیص زمین مناسب برای این پروژه صادر شد. این اقدام، بخشی از تلاش‌های کارآفرینان و مدیران ارشد استان برای بهبود وضعیت رفاهی کارگران و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی در صنعت فولاد خواهد بود. در ادامه، مشکلات مربوط به مقررات، بخشنامه ها و قوانین خلق‌الساعه و گاها غیر کارشناسی  مطرح شد.

قرار شد خانه صمت موارد مهم را احصا و جمع‌بندی نموده و برای مکاتبه و پیگیری از معاون اول رئیس‌جمهور و وزارت خانه های مربوطه و مجمع نمایندگان به استاندار اعلام کند.

الزام به بهره‌وری و نوآوری در صنعت یکی دیگر از موارد مورد تأکید استاندار یزد بود. وی با تأکید بر ضرورت ارتقا تکنولوژی و نوآوری در حوزه های آب، برق و گاز صنعت گفت: «بهره‌وری در صنعت نه تنها یک توصیه، بلکه یک الزام است و انتظار داریم خانه صمت این موضوع را به‌طور جدی پیگیری کرده و پیشنهادات و پروژه عملی را در جلسات آینده اقتصاد مقاومتی مطرح و با حمایت سازمان مدیریت و همکاری انجمن های تخصصی صنعتی و معدنی و دستگاه های اجرایی عملیاتی کند.

 
 
کد خبر: 2206
  تاریخ خبر : 22 شهریور 1403
 مدیر روابط عمومی
 53