برندینگ
نکات مهم برای مدیریت موثر برند در وب
5 درس مهم از Brand.com برای مدیریت موثر برند
سایت Brand.com کتاب های عالی دارد که برای هر تجارتی مناسب هستند. درس های زیر، از تجربه این سایت در مدیریت برند، بیرون کشیده شده و به شما ارائه می شوند.
انتخاب نام مناسب، و مبتنی بر هدف اصلی تجارت، از الزامات است.
اولین قدم برای ایجاد تجربه کاربری مناسب و مدیریت موثر برند، ارتباط گیری و ارائه پیام مناسب به کاربران است. نام تجارت و دومین، یکی از عوامل اصلی هستند که پیام را به کاربران ارائه می کنند.
در سایت Brand.com، که در اول با نام Reputation Changer شناخته می شد،
هر دو نام، یک پیام را در بر دارند. یکی از رقبای اصلی این سایت، Reputation.com بود
که خود پیغام عالی را از هدف سایت به کاربران ارائه می کرد. در اکثر موارد، سایت رقیب،
با سایت اولی(Reputation Changer) اشتباه گرفته می شد. پس سایت مجبور به تغییر نام شده و نام Brand.com را انتخاب کرد.
البته، تغییر نام، به کلمه ای به یاد ماندنی، نه تنها آنها را از سایه یک رقیب بزرگ خارج کرد، بلکه آنها از دیگران متمایز شدند. حالا، نام آنها، انتقال دهنده پیامی برای کسانی بود که به دنبال مدیریت برند هستند.
این رویکرد، همیشه موثر خواهد بود. در واقع، شما با کمی فکر و اصلاح نقاط ضعف برند خود،
بازسازی برند انجام می دهید. برای سایت Brand.com، نام جدید دومین، بازتاب دهنده بهتری از خدمات این شرکت بود. مدیریت کردن شهرت اینترنتی، به مهارت های برندینگ قوی نیاز دارد.
شما به راحتی می بینید که Brand.com بعد از تغییر نام دومین، چطور از رقبای خود جلو افتاده است. ( اگر مایلید در مورد انتخاب بهترین نام برای وب سایت بیشتر بدانید اینجا کلیک کنید. )
با افراد مقتدر دوست شوید که برندها را ارزیابی می کنند.
در مثال Brand.com، یک جست و جوی ساده با عبارت " Brand.com Review یا بازنگری بر Brand.com"، می تواند افراد مقتدر که سایت را ارزیابی کرده اند، به شما نشان دهد. معمولا، بازنگری در سایت های دارای اقتدار دیگر قرار داده شده اند که فعالیت نیچ خاص شما را کنترل می کنند.
برای ایجاد رابطه با افراد مقتدر، نیازی به بودجه زیاد نیست. تنها مسئله مهم، فعالیت موثر در رسانه های اجتماعی مثل فیس بوک و تویتر است. شما باید در بلاگ های این افراد، مقاله نوشته و قدرت خود را نشان دهید. همین طور، می توانید از آنها بخواهید تا سایت شما را بازنگری کرده و به دیگران نیز معرفی کنند.
بعضی اوقات، شما باید کمی صبر کرده و شرایط را فراهم کنید. شاید افراد تأثیرگذار، به کسی که به تازگی کار خود را شروع کرده است، توجهی نکنند. به همین خاطر، شما باید یک بلاگ ساخته و با انتشار مقاله های ویژه و دارای ارزش، برند خود را قوی تر کنید. در ضمن، شما باید برخورد مناسب با افرادی داشته باشید که در مورد برند شما حرف می زنند. شما باید حرف های دیگران را مدیریت کنید. یک قدم اشتباه، می تواند به معنای تخریب برند باشد. برندها به سختی و تلاش زیاد ساخته می شوند، اما با یک حرکت ساده، قابل تخریب هستند.
خود من در روز های اول فعالیت وب برندینگ فکر می کنم جایی به جز چند همکار (و در اصل رقیب استراتژیک) نبود که ارتباط نگرفته باشم و به علت نو بودن سیستم و حرف ها (معرفی برند سازی اینترنتی برای اولین بار در ایران) و نحوه مراوده خوب با این دوستان تقریبا 40 دوست پیدا کردم که به معرفی و تعریف از این سیستم نو پا پرداختند. بعضی از این اساتید نظیر جناب آقای دکتر روستا که استاد بنده بوده زیاد دور از انتظار نبودند ولیکن بعضی برای من هم بسیار عجیب بود.
فعالیت برند در رسانه های اجتماعی
اگر هنوز در شبکه های اجتماعی عضو نشده اید، حتما یک پروفایل در رسانه های معروف مثل فیس بوک، تویتر، لینکداین، اینستاگرام، و گوگل+ بسازید. این ها، کانال های برند شما برای ارتباط عمومی و تبلیغ محسوب می شوند. شما می توانید، اقتدار برند خود را در این کانال ها به نمایش بگذارید. این کانال ها، مرکزی برای مدیریت برند محسوب می شوند و فعالیت در آنها، برای موفقیت الزامیست. این کانال ها، باعث بهتر پیدا شدن شما نیز می شوند. مدیریت صحیح آنها، به معنای مشتری و تعهد بیشتر به برند است، اما ضعف در مدیریت برند، به معنای از دست دادن تعداد زیادی بازدیدکننده است که مشتریان احتمالی شما محسوب می شوند.
شبکه های اجتماعی را با دید گدشته حتی دید یک سال پیش خود من نیز کنار بگذارید. به زودی به مقالات قدیمی خودم سر می زنم و تفریبا نیمی از متون را خط خواهم زد و به بسیاری از ایشان خواهم خندید.
دیگر فصل صفحات فیس بوک که با " بکوب لایکو " و هجو گویی جلو می رفتند گذشته است. به سراغ متخصصین واقعی با تخصص جامعه شناسی و روانشناسی فروش بروید. اینها آینده ها را برای شما رقم می زندد نه چند نفر که قبلا صاحب گروه های یا هو بوده اند و امروز "لایک " فروشی می کنند. شبکه های اجتماعی تیغ های دو لبه ای هستند که هر دو طرف به یک میزان تیز هستند. کاش باز هم سری به صفحه فیس بوک "کلینکس" می زدید. بازاریابی در شبکه های اجتماعی تغییر کرده است. از آن جا نمانید.
خدمات و محصولات شما باید متمایز باشند
این مسئله اهمیت زیادی دارد. تاکتیک های بالا، برای مدت زمان کوتاهی به برند شما کمک می کنند، اما اگر محصولات و خدمات شما متمایز و ویژه نباشند، اکثر افراد، بازنگری ها و نظرات منفی منتشر کرد. اگر فعالیت های خود را اصلاح کنید، روند ثابت شده و می توانید نظرات را مدیریت کرده و تصویر برند را دوباره درست کنید. اما اگر محتوای شما، همچنان بد باشد، به مجموع نظرات منفی افزوده شده و موتورهای جست و جو نیز رتبه شما را تضعیف می کنند.
اگر شما تجربه کاربری ویژه برای کاربران خود ایجاد کنید، آنها از تجربه خود به دیگران نیز توضیح داده و تصویر برند شما ارتقا پیدا خواهد کرد.
وصد البته قراموش نکنید که تمایز شما حتما نباید تکنولوژیک و یا نو آوری حتمی باشد. هاستینگ همین وب برندینگ خود ما از یک شرکت خاص تهیه می شود و من همیشه این شرکت را به دیگران معرفی می کنم. هزینه های ایشان تقریبا از تمام شرکت های عادی بیشتر است حتی قطع و وصلی زیادی هم داریم ولی یک حسن خاص دارند.
همیشه و در حالی پاسخگو هستند. ایشان فقط هنوز بیماری نزدیک بینی در بازاریابی را نگرفته اند و هر هفته از جانب من یک مشتری خوب دارند.
گروه: اقتصاد و بازرگانی