خبــر برگزیده

نشست هم اندیشی فعالان صنعت و معدن و تجارت استان یزد به میزبانی خانه صمت برگزار شد

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، در آخرین روز فروردین ماه، فعالان صنعت، معدن و تجارت در نشستی صمیمانه به میزبانی خانه صمت با استاندار، مدیران کل اقتصادی و نماینده استان یزد در مجلس دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدا سید علی اکبر کلانتر؛ رئیس خانه صمت استان یزد ضمن خیر مقدم به استاندار، نماینده یزد در مجلس، مدیران ارشد اقتصادی و فعالین و بزرگان صنعت و معدن استان یزد هدف از تشکیل جلسه را بیعتی با نمایندگان منتخب مردم استان در مجلس و بیان مسائل و مشکلات صنعت از زبان صنتعگران و هم اندیشی در خصوص شعار سال و رشد و توسعه کشور دانست.

    

رئیس خانه صمت به تجربیات کشورهایی با سرعت بالای توسعه اقتصادی نظیر سنگاپور اشاره کرد و برنامه های بلند مدت تا پنجاه ساله، حاکمیت مطلق قانون، اصل قرار دادن منافع ملی، تنش زدایی و رابطه اقتصادی با همه دنیا و مبارزه جدی با فساد را راهبرد اصلی آنها دانست.

کلانتر همچنین با اشاره به شعار سال و تأکید بر اینکه جهش تولید صرفا افزایش تیراژ نیست و باید به افزایش بهره وری هم فکر کرد، تصریح نمود؛ برای تحقق جهش تولید و توسعه اقتصادی به خصوص در حوزه صنعت و معدن پیش نیازهایی چون تأمین انرژی، جاده، ارتباطات بانکی و بین المللی، ارز، دسترسی به فناوری های روز، بهره بانکی پایین و تورم کمتر از پنج درصد، نیروی کار ماهر، قوانین حامی تولید و امنیت مالکیت خصوصی را ضروری است.

    

در ادامه فعالین اقتصادی حاضر در جلسه به بیان موضوعاتی همچون پارادوکس تأمین ارز واردات پارچه به راحتی و ارز ماشین آلات نساجی به سختی، تعطیل بودن پنج شنبه ها در ایران و محدود تر شدن ارتباط با بازار های بین الملل، چند نرخی بودن ارز، ناترازی انرژی، کاهش ساعت کاری، مشکل نیروی انسانی و تأکید بر توسعه مدارس فنی و حرفه ای به منظور تعلیم کارگران ماهر برای تولید و ایجاد زمینه مناسب جهت جذب سرمایه و نقدینگی مردم جهت بالا رفتن تولید و مشارکت مردمی در تولید خاطرنشان کردند.

رئیس خانه صمت در نهایت با جمع بندی مسائل مطرح شده توسط حضار تداوم تشکیل جلساتی با این سبک را مهم دانست و حل مشکل نقدینگی تولید و کاهش تورم را به عنوان مانع اصلی عنوان کرد.

 

    

محمد صالح جوکار نماینده منتخب مردم استان یزد در مجلس نیز به نقش مردم در اقتصاد اشاره کرد و تأکید کرد تا به مردم در بخش تولید نقش ندهیم به جایی نمیرسیم. وی پیشنهاد مطرح شده در جلسه با عنوان تشکیل کارگروه و تمرکز روی الگوهای ترکیبی برای ورود سرمایه های خرد مردم به تولید در راستای تحقق مشارکت و اعتماد مردم را بسیار کاربردی دانست.

در انتها استاندار یزد با قدردانی از میزبانی خانه صمت و تشکیل این جلسه و تشکر از مدیران و صنعتگران حاضر جهت مسائل مطرح شده قول پیگیری داد و افزود جهش تولید در واقع تغییر کمی و سریع و پر شتاب در عدد جی.دی.پی است بنابر این با وضعیت فعلی در صورتی که مسائلی مثل دانش بنیان شدن، بهره وری، روش های نوین تأمین مالی، مدل های جدید تعاونی ها؛ برنامه ریزی و عملیاتی نشود رشدی اتفاق نمی افتد. در راستای تحقق شعار سال تمامی مشاغل اعم از خرد و کلان باید مشارکت داشته باشند.

 

کد خبر: 2154
  تاریخ خبر : 1 اردیبهشت 1403
 مدیر روابط عمومی
 87