خبــر برگزیده

چهارمین پنجشنبه صنعتی در شرکت داروسازی و مکمل های غذایی-حیاتی کارن

چهارمین بازدید خانه صمت استان از واحدهای صنعتی، در روز 24 مرداد ماه در شرکت داروسازی و مکمل های غذایی-حیاتی کارن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، چهارمین بازدید خانه صمت استان از واحدهای صنعتی، در روز 24 مرداد ماه در شرکت داروسازی و مکمل های غذایی-حیاتی کارن برگزار شد.

در این بازدید، رئیس خانه صمت به همراه کمیسون مشاورین و همچنین معاون اقتصادی اداره کل اقتصاد دارایی استان،  با مدیران شرکت دارویی کارن دیدار و از بخش های تولیدی این شرکت بازدید کردند. همچنین در این نشست در خصوص مشکلات و موانع پیش روی این شرکت و همچنین صنعت دارویی کشور بحث و تبادل نظر شد و تصمیماتی در خصوص کمک به رفع مشکلات و حمایت از این شرکت مهم تولیدی استان اتخاذ گردید.

سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صمت استان، ضمن تشکر از همراهی شرکت دارویی کارن در برگزاری این بازدید، از مدیریت بسیار خوب، نظم و پذیرایی این مجموعه قدردانی کرد و در ادامه به معرفی اعضاء کمیسیون مشاورین خانه صمت و زمینه فعالیت و مشاوره هر کدام از آنها پرداخت.

 وی در خصوص هدف ایجاد کمیسیون مشاورین در خانه صمت گفت: از حدود دو سال قبل به دلیل وجود مشکلات عدیده ی واحدهای صنعتی و تولیدی در حوزه های مختلف،احساس کردیم که نیاز است برای رفع این مشکلات و کمک به واحدهای صنعتی، خودمان در بخش خصوصی چاره اندیشی کنیم. به همین جهت تصمیم گرفتیم تا با ایجاد کمیسیون مشاورین در خانه صنعت و ارائه مشاوره به واحدهای صنعتی و تولیدی در بسیاری از حوزه ها، کمک حال فعالین اقتصادی استان باشیم.

کلانتر در ادامه تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای دنیا، در هنگام بروز مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و تورم،  دولت ورود کرده و با ارائه راهکارهای مختلف، از جمله تزریق سرمایه به بانک ها، افزایش تسهیلات و نقدینگی بخش تولید، ارائه وام های کم بهره به بخش تولید، بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی را برطرف می سازد و با حمایت بخش تولید و افزایش تولید کشور، تورم و مشکلات نقدینگی را کاهش می دهند.

وی ادامه داد:  متاسفانه در کشور ما به دلیل تعدد مشکلات، حمایت های دولت کافی نبوده و نیاز است تا خودمان مسائل و مشکلات را بررسی و با ارائه راهکارها و پیشنهادات مناسب، مشکلات بخش خصوصی را کاهش دهیم.

رئیس خانه صمت در ادامه افزود: هدف از ایجاد کمیسیون مشاورین خانه صمت که در 14 حوزه مختلف از جمله پولی، بانکی، ارزی، حقوقی، مالیاتی، محیط زیست، HSE و بهداشت ،گمرک، صادرات و امور بین الملل، بازرگانی، تامین اجتماعی، قانون کار، انرژی، خدمات بیمه ای ، خدمات کسب و کار و بیمه های بازرگانی  فعالیت دارند، کمک به کارآفرینان حوزه صنعت و معدن استان برای انتخاب و استفاده از مشاورین مطمئن و باتجربه برای حل مشکلات مبتلابه بخش تولید استان می باشد.

در ادامه این نشست، زهرا مرتضوی مدیرعامل شرکت داروسازی کارن، ضمن تشکر از خانه صمت برای برگزاری این رویداد مهم به معرفی زمینه فعالیت شرکت، تاریخچه، محصولات، میزان اشتغال زایی، اهداف و چشم اندازهای شرکت پرداخت.

وی با بیان اینکه صنعت داروهای مکمل یک صنعت نوپا در کشور می باشد که از سال 1386 شکل گرفته است گفت: شرکت دارویی کارن از همان سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرده و از زمانی که در سازمان غذا و دارو اداره مکمل ها شکل گرفته است، شرکت دارویی کارن نیز تاسیس شد.

در ادامه دیگر مدیران ارشد شرکت دارویی کارن مسائل و مشکلات مرتبط با صنعت دارویی و مکمل در استان را مطرح و اعضا کمیسیون مشاورین حاضر در جلسه نقطه نظرات و دیدگاه های خود را بیان نمودند.

یکی از مشکلات عمده ای که متوجه این شرکت و صنعت داروهای مکمل کشور می باشد، مسئله مربوط به قیمت گذاری دستوری از سوی سازمان غذا و دارو است. این در حالیست که داروهای مکمل جنبه درمانی و بیمارستانی نداشته و نباید به صورت دستوری قیمت گذاری شود.

متاسفانه به دلیل اینکه مواد اولیه مورد نیاز این صنعت با ارز نیمایی خریداری نمی شود، قیمت گذاری دستوری این محصولات ضربه بزرگی برای تولیدکنندگان داخلی خواهد بود و این امر منجر می شود که مافیای دارو قوی تر شده و بیشتر به واردات روی آورند.

موضوع دیگری که در جلسه مطرح و مورد بحث قرار گرفت، مشکلات مربوط به تامین و تخصیص ارز می باشد. متاسفانه فرایند تخصیص و تامین ارز در کشور طولانی و زمانبر بوده و از آنجائیکه بخشی از مواد اولیه این شرکت وارداتی می باشد، در فرایند تولید با مشکل کمبود مواد اولیه مواجه شده و این مسئله سبب می شود تا شرکت نتواند از صد در صد ظرفیت تولید خود بهره بگیرد.

در مواقعی که این صنعت به دلیل مشکلات گمرکی و یا نبود ارز با کمبود مواد اولیه مواجه بوده و نمیتواند دارویی که مورد نیاز کشور است را تولید کند، از سوی سازمان غذا و دارو اخطار داده میشود که در صورت عدم تولید داخلی این محصول واردات آن را آزاد خواهند کرد. این مسئله یک معظل بزرگ برای صنعت دارویی کشور بوده و در تناقض با حمایت از تولید داخلی می باشد.

در این خصوص پیشنهاد گردید تا پرداخت تسهیلات و تخصیص ارز به بخش تولید اولویت بندی شده و صنعت دارویی و بهداشتی کشور در اولویت دریافت تسهیلات و یا تخصیص ارز قرار گیرند.

مسئله دیگری که در این جلسه مطرح شد و راهکارهایی از سوی مشاوران مالیاتی ارائه گردید، مشکلات و ابهامات مرتبط با سامانه مودیان می باشد. به دلیل نبود آموزش های کافی، ابهامات بسیاری در خصوص این سامانه وجود دارد که بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی را با مشکل مواجه کرده است و این ابهامات میتواند جرائم سنگینی را به این واحدها تحمیل کند.

از جمله مشکلات دیگری که این شرکت با آن روبرو میباشد، مشکلات مربوط به تامین انرژی از جمله برق و آب می باشد. با وجود آنکه این صنعت جزء صنایع کم آبخواه می باشد، و حتی با وجود تصفیه خانه آب در شرکت، باز هم در تامین آب کیفی مورد نیاز با مشکل روبرو  هستند.

مسائل مربوط به تامین نیروی انسانی متخصص، مسائل زیست محیطی، مسائل گمرکی و تعهدات ارزی از جمله دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

با توجه به اینکه هر کدام از مسائل مطروحه در این نشست نیاز به برگزاری نشست های تخصصی برای بررسی و پیگیری خواهند داشت، مقرر گردید تا جلسات تکمیلی  با مشاوران خانه صمت در محل شرکت و یا خانه صمت به صورت اختصاصی بمنظور پیگیری هر کدام از این مسائل برگزار گردد.

همچنین با همراهی مدیر عامل و مدیر تولید این مجموعه، از خط تولید شرکت  دارویی کارن بازدید وجزئیات مراحل خط تولید تشریح شد.

در انتها رئیس خانه صمت ضمن تشکر از همراهی  مدیریت این مجموعه، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری مستمر بازدید های صنعتی، مشکلات مطرح شده در این نشست ها با راهنمایی مشاورین و پیگیری های مجدانه خانه صمت مرتفع گردد.

کد خبر: 2091
  تاریخ خبر : 25 مرداد 1402
 مدیر روابط عمومی
 819