خبــر برگزیده

بهره گیری از هوش مصنوعی در ترسیم روند صنایع ملی امارات

کارشناسان صنعت رایانه توافق نظر دارند که هوش مصنوعی، ترسیم کننده روند صنعت ملی امارات در آینده نزدیک خواهد بود که منجر به توسعه بخش صنعت امارات و افزایش رقابت جهانی آن خواهد انجامید.

هوش مصنوعی و فنآوری، تصویری متفاوت برای بخش صنعتی در امارات ترسیم می کند. این دگرگونی از شکل ظاهری کارخانه ها آغاز شده، سپس از فرآیند تولیدی عبور می کند و به بازار تولید می رسد. تاثیرات اقتصادی هوش مصنوعی محدود به کاهش هزینه ها، تغییر الگوی مصرفی و تولید و تنها بهبود تولیدی نیست بلکه به دستیابی به میانگین رشد اقتصادی بالا از طریق سرمایه گذاری هوشمند در بخش های مختلف، گسترش می یابد.

بر اساس برآوردهای وزارت انرژی و صنعت امارات، بخش صنعتی یکی از اصلی ترین محرک ها در حمایت از رشد و تقویت تولید ناخالص ملی این کشور بشمار می رود و پیش بینی می شود سهم آن در تولید ناخالص ملی امارات تا سال 2030 به 20% برسد.

نتایج گزارش شاخص های عملکرد بخش صنعتی، در نیمه نخست سال 2020 صادره از دفتر توسعه صنعت وابسته به اداره توسعه اقتصادی ابوظبی تایید می کند شمار مجوزهای صنعتی جدید در گروه پیشگامان صنعتی و در دست ساخت به ترتیب 18 و 33% نسبت به زمان مشابه در سال 2019 افزایش یافته است بطوری که مجوزهایی (پروانه ها) که به مرحله تولید رسیده اند معادل 29 مجوز با ارزش سرمایه گذاری کلی 2 میلیارد و 600 میلیون درهم می باشد.

همچنین شمار تاسیسات صنعتی که تنها در امارت (ابوظبی) به مرحله تولید رسیده بیش از 57% رشد داشته است. مجموعه 66 تاسیسات صنعتی به ارزش سرمایه گذاری 6 میلیارد و 290 میلیون درهم می باشد. شمار کلی مجوزهای صنعتی ثبت شده تا پایان سال 2019 معادل 1 هزار و 552 مجوز شامل 811 مجوز در وضعیت تولید، 535 مجوز در وضعیت در دست ساخت و 206 مجوز برای پیشگامان صنعت است.

بر اساس آمارهای مرکز آمار ابوظبی، صادرات بخش صنایع تولیدی، در پایان سال گذشته (2019) به 29 میلیارد و 400 میلیون درهم افزایش یافت که 50.7% از کل صادرات غیرنفتی به ارزش 57 میلیارد و 900 میلیون درهم را تشکیل می دهد.

کارشناسان تاکید می کنند ظهور ربات ها در روند تولید با بهره گیری از ژنرال موتور اولین ربات صنعتی Unimate در سال 1962 اتفاق افتاد و می توان با اجازه دادن به سنسورها (حسگر) از هوش مصنوعی در یافتن خطاهای خط تولید استفاده کرد. به این ترتیب بلافاصله قسمت معیوب از خط تولید خارج می شود که باعث صرفه جویی مبالغ زیادی برای تولید کننده می شود.

همچنین با توجه به پیشرفت های آینده، بهره گیری از هوش مصنوعی، در ارزیابی فرصت ها و تولید محصولات آینده، از طریق چاپ سه بعدی، ضروی خواهد بود.

به گفته سعود ابوالشوارب مدیرکل شهر صنعتی دبی، هوش مصنوعی در فرآیند های صنعتی آینده نزدیک نقش مهمی خواهد داشت به گونه ای که توانایی رایانه ها مانند انسان ها می شود و وظایف را با سرعت و دقت بیشتر و با کمترین مواد مصرفی انجام می دهند. بکارگیری فنآوری نوظهور و همچنین استفاده از چاپ سه بعدی در بسیاری از فرآینده های صنعتی آینده نقش محوری در کاهش هزینه های چندین بخش خواهد داشت بویژه پس از بکارگیری موفقیت آمیز آنها در ساخت و ساز ساختمان ها و سفرهای فضایی.

به گفته وی، امارات همواره در پذیرش انقلاب صنعتی موج چهارم پیشگام بوده و شهر صنعتی دبی، مشتاقانه از راه حل های اتوماسیون برای انجام کارها و بکارگیری فنآوری های نوین که منجر به صرفه جویی در هزینه ها و نیروی فرآیند های عملیاتی می شود و همچنین برگزاری جلسات و فعالیت هایی که در آن شرکای تجاری شرکت های بزرگ و نوظهور به بهترین شیوه ها، فرایند مبادله را انجام می دهند حمایت می کند.

 

دکتر احمدبن حسن الشیخ رئیس هیات مدیره شرکت دوکاب می گوید: فرایندهای هوش مصنوعی و فنآوری، در آینده ای نزدیک، تصویر متفاوتی را برای بخش صنعت در امارات ترسیم خواهد کرد به گونه ای که آغاز آن به عملیات صنعتی بر پایه توسعه فنآوری و استفاده از فنآوری های جدید بویژه نانو تکنولوژی بستگی خواهد داشت. شکل کارخانه ها تغییر خواهد کرد به طوری که کارخانه ها کوچکتر می شوند و در مکان های مختلف گسترش می یابند، شمار محدودی چاپگرهای سه بعدی هستند که محصولات نهایی صنعتی را تولید می کنند که صرفه جویی زیادی در هزینه های که در حال حاضر بخش ها متحمل می شوند بویژه هزینه های انبار و توزیع خواهد داشت. تنها برای کاهش هزینه های حمل و نقل اولیه، انتظار می رود دستگاه های مورد استفاده در چاپ سه بعدی، در مراکز خرید، با قیمت مناسب در دسترس باشند. نمونه های کار در بخش صنعت نیز از تولید کالا و عرضه به فروشگاه های خرده فروشی برای توزیع و بازاریابی متفاوت خواهد بود.

دکتر مصطفی الجزیری مدیر اجرایی شرکت هیتاچی در منطقه خلیج فارس و خاورنزدیک و پاکستان، به وجود توان بالقوه بزرگ برای رشد دیجیتال در امارات اشاره کرده و می گوید: به نفع بخش صنعتی خواهد بود و فرصت های رشد و شکوفایی را تقویت می کند. فرصت های رشد در سال جدید بسیار امیدوار کننده می باشد و ما اطمینان داریم زمان برای ما مناسب است چرا که بخش صنعتی بیش از هر زمان دیگر، به راه حل های نوآورانه و پایدار برای رفع چالش های متوجه جامعه نیاز دارد. توجه امارات به تقویت پایداری و تکیه بر منابع انرژی تجدید پذیر، قطعاً بر رشد بسیاری از بخش ها مانند حمل و نقل، مدیریت انرژی، افزایش بهره وری دارایی، شهرهای هوشمند، ذخیره انرژی، فنآوری اطلاعات، راه حل های نرم افزاری و مراکز داده ها منعکس خواهد شد. همه این ها به پیشرفت نوآوری اجتماعی کمک می کند. فراهم آوری شبکه های انرژی قویتر، هوشمندتر و سازگار با محیط زیست، می تواند پیشرفت و شکوفایی را به سمت آینده ای پایدار برای بخش صنعت در امارات، سوق دهد.

الجزیری درباره ورود بخش صنعت به زمینه های پیشرفته می گوید، این امر تداوم تجارت را تا حد زیادی تضمین می کند و به گونه ای از شرکت ها، تامین کننده ها و شرکا پشتیبانی می کند. تسهیل دستیابی به انرژی و مقرون به صرفه و پایدار کردن آن، منجر به کاهش بهره وری انرژی در سطح صنعت و همچنین کاهش تاثیرات زیستی آن خواهد شد که تاثیر مثبتی بر فرصت رشد و صادرات می گذارد.

وی خواهان تمرکز بر دیجیتالی شدن، بمنظور تامین شبکه های انرژی هوشمند و سازگار با محیط زیست و همچنین افزایش فرصت های دستیابی به انرژی پایدار و مقرون به صرفه شد.

ملاحظه :

دولت امارات توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی را یکی از اولویت های خود قرار داده و با همکاری با چین و برخی دیگر از کشورهای صاحب این فناوری، درصدد است تا کمبود ظرفیت های نیروی انسانی بومی خود را این این طریق پوشش داده و بدین طریق میانبری برای تسریع در پیشرفته های صنعتی و فاصله گرفتن از کشورهای منطقه دست یابد. این راهبرد امارات در دیگر شاخه های صنایع پیشرفته(های تک Hi-tec ) نیز آشکارا دنبال می شود.

 

منبع : روزنامه الاتحاد – چهارشنبه – 04/10/1399

ترجمه : سعیده فاریابی

تهیه : حمیدرضا بداقی

کد خبر: 1812
  تاریخ خبر : 25 فروردین 1400
 مدیر روابط عمومی
 1808