خبــر برگزیده

بیانیه خواسته های بخش خصوصی تولید کشور

بیانیه خواسته های بخش خصوصی تولید کشور 10 تیر ماه 1399 صادر شد.

به نام پروردگار صانع

بیانیه خواسته های بخش خصوصی تولید کشور 10 تیر ماه 1399

 

روز دهم تیرماه 1399 فرا رسید و موعدی دیگر برای هم اندیشی و همدلی فعالان و دلسوزان تولید کشور به مناسبت روز ملی صنعت و معدن فراهم آمده است.

ما مجموعه تشکل های فراگیر صنعتی و معدنی بر این باوریم که در سال « جهش تولید » که با عنایت ویژه مقام معظم رهبری نامگذاری گردیده است ، باید در تداوم منویات سال های اخیر ایشان ، تاکید و محوریت تولید در سر لوحه امور کشور قرار گیرد و این امر خطیر محقق نمی گردد مگر با تغییر و اصلاح کلیه فعالیت ها و برنامه های کشور در جهت تسهیل و بهبود مستمر محیط کسب و کار و ارتقای بهروری در کلیه ارکان حاکمیتی از قوای سه گانه و بخش غیر دولتی و همراهی و همدلی آحاد ملت شریف ایران در مسیر تقویت و حمایت از محصولات ساخت ایران.

به همین منظور لازم می دانیم که موارد زیر را در تاکید بر بیان خواسته های فعالان بخش خصوصی طی سالیان گذشته اعلام داریم:

1- تورم سهمگین، سوء تدبیر ، تصمیمات غیر کارشناسی ، تحریم های ناجوانمردانه، بروکراسی ناکارآمد اداری و تداوم مداخلات غیر ضروری و مشکل آفرین بخش دولتی در ساز و کارهای حاکم بر بازار ، اگر همچنان گذشته تداوم یابد، نتیجه ای بهتر از آنچه تا کنون حاصل آمده ، به دست نخواهد آمد.

2- همه گیری بیماری کوید 19 بسیاری از واحدهای تولیدی را دچار خسارت و کاهش فعالیت نموده است، این بیماری عالمگیر شرایطی را ایجاد کرد که عین تعبیر شرایط فورس ماژور را بر اقتصاد کشور و جهان حاکم نموده است. ضرورت دارد که رعایت این پیش فرض عینی در اموری نظیر قراردادهای جاری ، در این بازه زمانی لحاظ و اعمال گردد.

3- حال که دولت مستقر ، سال پایانی خدمت خود را آغاز نموده است ، ضمن آرزوی توفیق امیدواریم تحقق وعده ها و برنامه های اعلامی خود را با اراده ای مضاعف ، وجهه همت خود قرار دهد.

4- مجلس شورای اسلامی در روزهای آغازین دوره جدید خدمت قرار دارد ، با آرزوی توفیق خدمت برای نمایندگان شریف ملت عزیز ایران ، آمادگی خود را جهت همفکری و مشاوره به منظور تحقق هر چه شایسته تر به رسالت و وظایف تقنینی و نظارتی مجلس اعلام داشته و امید داریم با اولویت بندی برنامه ها ، حمایت جدی و کارآمد از توسعه تولید کشور ، بیش از گذشته در دستور کار نمایندگان محترم قرار گیرد.

5- با تبریک هفته قوه قضاییه به حضور ریاست محترم و کلیه کارکنان گرانقدر و قضات محترم این قوه ، از تغییر مثبت و ملموس رویکرد قوه قضاییه در حمایت عملی و جدی از تولید ملی قدردانی نموده ، اشتیاق و آمادگی خود را برای هرگونه همکاری در این زمینه اعلام می داریم.

6- تامین مالی بخش تولید، امری حیاتی است که باید کلیه فرآیندهای مرسوم و موفق اقتصادی در این مسیر به خدمت گرفته شوند. کارآمدی و همراهی نظام بانکی خواسته ای است که تاکنون به شایستگی میسر نشده و با بهبود شیوه اجرایی بانک ها ، نارضایی های فراوانی که در فعالان بخش تولید به وجودآمده است مرتفع خواهد گردید. بورس ، می بایست با اتکای بر ظرفیتهای بخش تولید ، به یکی از پایه های مطمئن و پایدار تامین مالی بخش تولید تبدیل شود ، در غیر این صورت موجب بی ثباتی در اقتصاد و امنیت کشور خواهد شد.

7- کلیه دستگاه ها و سازمان هایی که به هر نحوی چه به صورت اداری ، اجرایی، نظارتی سیاستگزاری ، کارفرمایی در امر انجام اموری از قبیل صدور مجوزها، وصول مالیات و عوارض، حق بیمه، حمل و نقل، خرید و فروش کالا و خدمات با بخش تولید مرتبطند ، لازم است فرآیندهای عملیاتی خود را به طور محسوس به نحوی بهبود بخشند که رتبه ملی کشور در کلیه شاخص های مقایسه ای بین المللی ارتقاء یابد و این امر بدون وجود برنامه های کلان و زمان بندی شده میسر نخواهد شد.

8- در این شرایط اقتصادی ضرورت دارد که با اجتناب از سیاست های ناموفق تنبیهی و تحکمی تجربه شده ، سیاست های تشویقی و حمایتی کارآمد در پیش گرفته شود. توجه مسئولین محترم را به ضرورت و اهمیت پیش بینی و تدارک نیاز تولید در بخش مواد اولیه مورد نیاز جلب می نماییم . باید از خردمندانه از غافلگیر شدن بخش تولید در اثر کمبود مواد اولیه و تعطیلی کارخانجات و خسارات و تبعات ناشی از آن پیشگیری کرد.

9- جهش تولید مستلزم وجود بازارهای جدید و خریدار برای محصولات تولیدی ایرانی است. باید برای توسعه مبادلات بین المللی و امکان تجارت با سایر کشورها تدابیر جدی اندیشیده شود ، در غیر این صورت تغییری در شرایط موجود حاصل نخواهد گردید.

10- همچنان بر این باوریم که بخش معدن ،این ثروت بی بدیل ملی مغفول و مهجور مانده و ظرفیت ذاتی آن در توسعه ملی با بی مهری مواجه است و همچنان منتظر تدوین ابلاغ سیاست های کلان بلند مدت دارای ضمانت اجرایی بر این بخش هستیم.

 

دهم تیر ماه 1399 -   تشکلهای فراگیر بخش خصوصی کشور

کد خبر: 1575
  تاریخ خبر : 11 تیر 1399
 خانه صنعت و معدن
 967