خبــر برگزیده

رضایت 95 درصدی حاضران در سمینار آموزشی چالش ها و قوانین بانکی

سمینار آموزشی آشنایی با چالش ها و قوانین بانکی با حضور 25 تن از صنعتگران، تولید کنندگان، کارشناسان اموربانکی، حسابرسی دادگستری و وکلا با حضور و تدریس «حمید اخوانی» (وکیل نام آشنا دادگستری، عضو کانون وکلای دادگستری مرکز و نایب رئیس کمیته بانکی کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران) برگزار شد.

در این دوره که به صورت چالشی و بر پایه دیالوگ برگزار شد، نائب رئیس کمیته بانکی خانه صمت ایران و  کارشناسان اموربانکی، حسابرسی دادگستری  در خصوص مباحث مختلف به بحث و تبادل نظر پرداختند. همچنین صنعتگران نیز به بیان مشکلات خود پرداختند و وکلا سوالات خود را مطرح کردند.

اخوانی در این جلسه با انتقاد شدید از عملکرد بانک ها در جمله ای جنجالی گفت: ما با پدیده ای به نام داعشیسم بانکی روبرو هستیم. پدیده ای که دارد سر صنعت و تولید کشور را می برد.

وی با انتقاد از سیستم بانکی گفت: بر اساس آیات قرآن و روایات موجود، شیوه کنونی بانکداری بر پایه ربا استوار شده است.

نایب رئیس کمیته بانکی کمیسیون حقوقی و قضایی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه بازپرداخت برخی وام ها چند برابر می شود، گفت: بانک ها تسهیلاتی را با محاسبه درصد سود وام می دهند و اگر یک قسط عقب بیفتد سود و سود مرکب از این تاخیر می گیرند از این رو میزان بازپرداخت سود چندین برابر مبلغ تسهیلات دریافتی می شود که به آن ربح مرکب می گویند.

این حقوقدان برجسته اظهار داشت: سود تسهیلات برای صنعت در مراحل اولیه 18 درصد و طوری است که حتما باید سپرده‌گذاری انجام شود که به این ترتیب نرخ واقعی سود تسهیلات به 22 تا 23 درصد می‌رسد.

وی افزود: نرخ سود تسهیلات بانکی با جریمه و دیرکرد گاها به 43 درصد و بالاتر است. در نتیجه با این نرخ سود و جریمه‌های بانکی نفسی برای صنعتگران و تولید کنندگان باقی نمی‌ماند.

وی با تاکید بر ضرورت عملکرد بانک‌ها در رونق تولید تصریح کرد: دولت باید به تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی جامه عمل بپوشاند. این امر نیازمند بانک‌های کارآمد در ارائه تسهیلات تخصصی با نرخ سود منطقی و با نگاه تحقق اهداف صنعتی و تولیدی است.

اخوانی با بیان اینکه ما با چارچوب کنونی بانک ها امیدی به تحقق این مهم نداریم افزود: متاسفانه شاهد بروز تخلفات سیستماتیک از سوی بانک ها هستیم و کسی نیست تا جلوی این تخلفات را بگیرد.

وی با اشاره به رفتار دیکتاتور مآبانه بانک ها گفت: عدم اجرای دستورالعمل ها و بخشنامه های بانک مرکزی توسط بانک ها از جمله این تخلف ها است.

این حقوقدان برجسته با اشاره به تخلف دیگر بانک ها گفت: به پیشنهاد بانک مرکزی و تصویب شورای پول و اعتبار در جلسه 1388/3/9 کمیسیون اقتصاد دولت و با هدف ایجاد انگیزه و مساعدت لازم به آن دسته از مشتریانی که نتوانسته‌اند در سررسید قرارداد، دیون خود را به بانک بپردازند و با هدف کاهش حجم مطالبات غیرجاری بانک‌ها و افزایش سرعت در گردش منابع در شبکه بانکی کشور، مقرر شد مبالغ پرداختی از سوی مشتریان بعد از سررسید تسهیلات اعطایی، بین 3 جزء اصل تسهیلات، سود (در عقود مشارکتی، فواید مترتب بر اصل) و وجه التزام تاخیر تادیه دین، تسهیم بالنسبه شود. موردی که تاکنون توسط بانک ها اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه بانک ها با دیدن تحت فشار بودن صنایع دست به اقدامات  غیرقانونی دیگر زدند، تصریح کرد: یکی از آنها تسویه دیون وام قبلی از طریق تسهیلات جدید است. همچنین اخذ هزینه بطلان دستور اجرا از دیگر تخلفات بانک ها طی سالیان اخیر است.

گفتنی است پس از این جلسه خانه صمت استان یزد در خصوص میزان رضایت از این جلسه نظر سنجی را ترتیب داد که بر این اساس 95 درصد از حاضرین این جلسه را بسیار مفید و ارزنده  ارزیابی کردند

 

کد خبر: 1461
  تاریخ خبر : 6 مرداد 1398
 خانه صنعت و معدن
 1121