خبــر برگزیده

برگزاری مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن استان یزد

مراسم بزرگداشت روز ملی صنعت و معدن( دهم تیرماه) سه شنبه شب با حضور تعدادی از صنعتگران، مدیران واحدهای صنعتی، تولیدی ، صاحب نظران و مسئولان یزد برگزار شد.

توان کارآفرین های ایران بالاتر از تصور دشمن بود

سعید زرندی به مناسبت روز ملی صنعت و معدن در جمع صنعتگران و معدنکاران استان یزد گفت: تحلیل دشمن این بود که پایان سال ۹۷اقتصاد ایران از بین می رود و ضربات محکمی بر آن وارد می‌کند؛ اما توان کارآفرینان صنعتگران ما بالاتر از آن بود و توانستیم بر همه مشکلات فائق آییم.

وی این توان و استقامت در مقابل فشارهای آمریکا را هنر ایرانیان دانست و تصریح کرد: سال ۹۷و ۲ماهه امسال تعداد متقاضیان برای صدور پروانه رشد خوبی است و در ۲ماهه اول امسال ۸۶۲فقره پروانه بهره برداری صادر شد که این رقم ۳۴درصد بیش از مدت مشابه پارسال است.

وی از رشد ۲۰درصدی اشتغال و افزایش 8/3(سه و هشت دهم) درصدی مصرف برق صنعت کشور در دو ماهه امسال خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی مشکلاتی که صنعتگران در حوزه‌های بیمه‌ای، بانکی و مالیاتی اظهار می‌کنند گفت: همه بخش‌های اداری بر اساس قانون به وظایف عمل می‌کنند؛ اما باید تحولی در این بخش ایجاد و بی سلیقگی ها و رویه‌های غلط گذشته کنار گذاشته شود.

وی با بیان اینکه گاهی هم لازم است به جای بیان مشکلات موفقیت‌ها را بیان کنیم گفت: واحدهای تولیدی و صنعتی که سال گذشته شرایط اقتصادی مناسبی نداشتند امسال سود اور شدند و قوت گرفته‌اند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه نساجی در سال گذشته یک میلیارد و ۳۱میلیون دلار صادرات و یک میلیارد و ۶۵۴میلیون دلار واردات داشتیم که صادرات ۶درصد و واردات ۳۶درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها را باید به فرصت تبدیل کرد گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید در راستای مقابله با تحریم‌ها، هفت پروژه را تعریف کرد و نهضت ساخت و تولید داخل را در گام اول خود قرار داد.

زرندی اظهار داشت: در شرایط فعلی واحدهای بزرگ صنعتی نیازهای خود را ارائه دهند و در این شرایط نیازمند آنیم که نگاه جدیدی به سرمایه گذاری صورت گیرد و لازم است سرمایه گذاری‌های بخش خصوصی جایگزین سرمایه گذاری‌های دولتی شود.

یزد؛ آلبوم صنعت و معدن کشور

همچنین استاندار یزد در این مراسم با تبریک روز صنعت و معدن و سالگرد ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر در ۱۸تیرماه ۱۳۹۶، گفت: یزد آلبوم صنعت و معدن ایران است.

محمدعلی طالبی افزود: این استان منطقه ای برخوردار از صنعت و معدن است، مدیرانی فهیم و سرمایه‌های ارزشمندی دارد و هر کدام از مدیران حوزه صنعت و تولید از جمله سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی استان در این زمینه‌ها نقش آفرین هستند.

وی گفت: مدیران واحدهای صنعتی استان افراد با تجربه‌ای هستند، نگرش آن آنها ملی است و دیدگاه آنها از عمق کار بیرون می‌آید.

وی با اشاره به تحریم ظالمانه و جنگ اقتصادی دشمنان علیه نظام اسلامی ایران یادآور شد: در چنین شرایطی بخش دولتی و خصوصی و صنعتگران باید با تعامل در کنار هم تلاش کنند و امروز این فضا فراهم است.

طالبی با تاکید بر تلاش برای رفع مشکلات صنعتگران، کارآفرینان و تولید کنندگان گفت: باید با همدلی و تعامل مشکلات را احصاء و برای رفع آن تلاش کنیم.

استاندار یزد خاطر نشان کرد: باید نگاه به آینده داشته باشیم و سند آمایش سرزمین بر مبنای برنامه ریزی استان در آینده است که بخشی مهمی از آن به صنعت و معدن مربوط است.

صنعت و معدن کشور درخط مقدم جبهه جنگ اقتصادی

موسوی نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم با اشاره به فشار اقتصادی آمریکا علیه ایران گفت: امروز بخش اقتصادی کشور به ویژه صنعت و معدن در خط مقدم جبهه جنگ اقتصادی قرار دارد.

موسوی افزود: همه ما باید تلاشش کنیم تا این بخش بزرگ اقتصادی کشور پایدار بماند تا بتوانیم از پایداری نظام و کشور سخن بگوییم.

یزد؛ چهارمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور

همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت (صمت) یزد با قدردانی از تلاش‌های صنعتگران و معدنکاران به برخی شاخص‌های این بخش اشاره کرد و گفت: تاکنون سه هزار و ۲۶۰پروانه بهره برداری در استان صادر شده و ۱۰۰هزار شغل در این بخش ایجاد شده است.

محمدرضا علمدار یزدی با بیان اینکه یزد چهارمین استان صنعتی کشور است، اظهار داشت: ۱.۱درصد صنعت کشور در یزد قرار دارد و این در حالیست که ۴.۴درصد سرمایه گذاری صنعتی و تولیدات صنعتی کشور مربوط به این منطقه است.

به گفته وی در حال حاضر ۸۰۰نوع کالا در استان تولید می‌شود که ۴۲۰قلم آن به ۹۳کشور صادر می‌شود.

این مسئول حوزه صنعت، یزد را قطب نساجی کشور معرفی کرد و گفت: زنجیره کامل فولاد کشور در یزد قرار دارد و این استان رتبه سوم تولید محصولات فولادی را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان صمت یزد اضافه کرد: هم اینک یک هزار طرح نیمه تمام صنعتی با پنج هزار میلیارد تومان و با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰درصد در استان یزد وجود دارد که با بهره برداری از این طرح ها زمینه اشتغال ۳۲هزار نفر فراهم می شود.

وی با بیان اینکه یزد استان معدنی است و اغلب خوراک صنایع فولادی کشور از این منطقه تامین می‌شود تصریح کرد: یزد، دومین معدن سرب و روی منطقه خاورمیانه است.

لزوم کوچک شدن دولت برای بهبود شرایط اقتصادی

همچنین رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد با بیان اینکه استان دارای ظرفیت ها و پتانسیل های خوب اقتصادی و نیروهای ماهر و متخصص است بر بهره گیری از تکنولوژی در راستای رونق بیشتر و بهبود وضعیت اقتصادی استان تاکید کرد.

سید علی اکبر کلانتر افزود: برای این کار باید هزینه ها را کاهش دهیم، دولت نیز کوچک و بخش خصوصی تقویت و حمایت شود.

یکی از صنعتگران استان یزد هم با بیان اینکه یزد در گذشته با تفکر مهندسی بنا و بادگیرها و قنات های ساخته شده است بر تحقق اقتصاد مقاومتی در راستای حل بسیاری از مشکلات تاکید کرد و خواستار تحقق این سیاست به خصوص بند ۱۹آن شد.

محمد حسین فنایی، توسعه دولت الکترونیک را در استان ضروری خواند و یادآور شد: یزد در زمینه توسعه صنایع الکترونیک، آی. تی و برق ظرفیت های خوبی دارد که توسعه آن نیاز به آب ندارد و محیط زیست را نیز تهدید نمی کند.

در این نشست تعدادی از صنعتگران و تولید کنندگان دیدگاه های خود را برای رفع موانع تولید و تامین نقدینگی بیان کردند و از 24نفر برترین های استان با اهدا لوح سپاس تجلیل شدند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر: 1442
  تاریخ خبر : 19 تیر 1398
 خانه صنعت و معدن
 980