خبــر برگزیده

رقبا جای ایران در بازارهای صادراتی را گرفتند

جدیدترین بررسی‌های صورت گرفته از وضعیت صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای اروپایی نشان می‌دهد که در سال‌های گذشته برخی از رقبای منطقه‌ای توانسته‌اند جای ایران را در اتحادیه اروپا پر کنند‌.

جدیدترین بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد، ایران در سال ۲۰۱۸میلادی حدود ۵/۹میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادرات داشته که این عدد در قیاس با سال قبل از آن، کاهش شش درصدی را نشان می‌دهد‌.

همچنین ایران در فاصله سال‌های ۲۰۰۷تا ۲۰۱۸میلادی در مجموع با کاهش پنج میلیارد یورویی صادرات خود به اتحادیه اروپا مواجه شده است‌.

با وجود آنکه ایران توانسته در شرایط تحریم و محدودیت‌های اقتصادی بازار خود را در اتحادیه اروپا حفظ کند اما به نظر می‌رسد، عامل نگران‌کننده در این فرآیند، گسترش حضور دیگر کشورهای منطقه در بازار اروپا و به نوعی جایگزینی کالاهای ایرانی با محصولات آنهاست‌.

بر اساس آمارهای منتشر شده، عراق که در سال ۲۰۰۷حدودا معادل نیمی از ارزش صادراتی کالاهای ایرانی را به اروپا صادر می‌کرد، در جدیدترین آمار با حدود ۴/۱۶میلیارد یورو صادرات، ۵/۱برابر ایران به اروپا صادرات داشته است‌.

عربستان سعودی نیز از ۲۰۱۶بار دیگر منحنی صادراتی خود به اروپا را مثبت کرده و با رسیدن به عدد ۳۱میلیارد یورو بیش از سه برابر ایران صادرات داشته است‌. براساس بررسی‌های انجام شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، دیگر رقیب اقتصادی ایران در منطقه نیز ترکیه است که در سال‌های اخیر میزان صادرات خود به اروپا را بیش از ۶/۱برابر کرده و به عدد ۷۶میلیارد یورو رسیده است‌.

کد خبر: 1414
  تاریخ خبر : 4 اردیبهشت 1398
 خانه صنعت و معدن
 994