خبــر برگزیده

بسته‌های حمایتی از بنگاه‌های اقتصادی در اولویت دولت قرار گیرد

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران اظهار کرد: دولت باید برای تأمین نقدینگی صنایع کوچک و متوسط در شرایط جدید ارزی کشور بسته‌های حمایتی از بنگاه‌های اقتصادی را در اولویت قرار دهد، چرا که تنها در این صورت بنگاه‌ها می‌توانند با نرخ‌های ارزان، مواد اولیه خود را از داخل و خارج تهیه کنند.

وی منابع مالی و تخصیص منابع ارزی را از دیگر عوامل موثر در کاهش تعداد بنگاه‌ها دانست و افزود: بسیاری از مسئولان بر این موضوع واقفند که در برخی موارد منابع ارزان قیمت در اختیار عده‌ای از واردکنندگان قرار می‌گیرد و آنها الزاما کالای وارداتی را با همان نرخ عادی ارزان در اختیار تولیدکننده و مصرف‌کننده قرار نمی‌دهند و این امر موجب ایجاد نوسان در بازار می‌شود که باید برای آن چاره‌ای‌ اندیشید.

لاهوتی کمبود مواد اولیه را از دیگر مشکلات موجود در بنگاه‌ها دانست و اظهار کرد: کمبود مواد اولیه سبب شده که تولیدی‌ها با یک سوم تولید سال گذشته خود به فعالیت ادامه دهند.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران افزایش قیمت کالا‌ها را از دیگر عوامل موثر در کاهش حجم تولید دانست و تصریح کرد: متأسفانه ۶۰ تا ۷۰ درصد منابع کاهش یافته که این امر می‌تواند واحد‌ها را از منظر تأمین مالی با مشکل مواجه کند، بنابراین عرضه تسهیلات بانکی به بنگاه‌ها می‌تواند کمک به حال تولید باشد.

به گفته لاهوتی، بانک‌ها به دلیل محدودیت‌های مالی عملا نمی‌توانند تسهیلات مورد نظر را در اختیار بنگاه‌ها و صنایع کوچک قرار دهند و همین امر موجب رکود تولید و اشتغال شده است.

کد خبر: 1365
  تاریخ خبر : 13 بهمن 1397
 خانه صنعت و معدن
 996