خبــر برگزیده

افزایش تعرفه صادرات به عراق

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق از افزایش تعرفه صادراتی کشور عراق برای اقلام مختلف کالاهای وارداتی به این کشور خبر داد.

سید محمد حسینی با اشاره به اینکه این افزایش تعرفه برای همه کشورهای صادرکننده کالا به عراق اعمال شده است افزود: این افزایش تعرفه بیش از یک ماه و نیم است که اعمال شده و هدف از اجرای آن حمایت از تولید ات داخلی است.

وی با اشاره به اینکه عراق در حال حاضر ظرفیت صنعتی ندارد بنابراین از هر متقاضی سرمایه گذاری در این کشور حمایت می کند گفت: با توجه به اهمیت حفظ بازار عراق اگر به دنبال حفظ این بازار هستیم باید تولید کنندگان ایرانی بخشی از تولید خود را به این کشور منتقل کنند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراقبا اشاره به اینکه­ حجم تبادلات یک طرفه ایران و عراق مانع از تعیین تعرفه ترجیهی است ادامه داد: در حال حاضر حجم صادرات ایران به عراق 8 میلیارد دلار و عراق به ایران 75 میلیون دلار است که تعیین تعرفه ترجیهی با این شرایط به نفع عراق نیست.

وی با بیان اینکه عراق در قبال واردات از دیگر کشورها نفت به آنها صادر می کند افزود: کشور عراق درحال حاضر 1.5 برابر ایران صادرات نفت و در چند سال آینده دوبرابر ایران جمعیت خواهد داشت که با این شرایط ما نیاز به ماندن در بازار این کشور هستیم.

حسینی با اشاره به رقبای بزرگ ایران در بازار عراق گفت: از بیش از 100 نوع کالا ی تولیدی در ایران فقط 10 نوع کالای ایرانی در بازار این کشور است.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق تولید در عراق را از لحاظ اقتصادی به نفع ایران دانست و ادامه داد: ما می توانیم بخشی از تولید را به عراق منتقل و از آن کشور به مقاصد دیگر صادرات انجام دهیم.

کد خبر: 1296
  تاریخ خبر : 23 مرداد 1397
 خانه صنعت و معدن
 1086