خبــر برگزیده

طوفان بزرگ مشکلات اقتصادی در راه است؛ مسئولان، بخش خصوصی را برای مقابله با طوفان یاری کنند

مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن استان یزد، پنجشنبه 28 تیرماه توسط خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد در مرکز فناوری اقبال استان یزد برگزار شد. در این بزرگداشت پس از سخنرانی مسئولان استان و نمایندگان بخش خصوصی، از برگزیدگان روز صنعت تجلیل به عمل آمد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، در ابتدا با تشکر از استاندار یزد که علی رغم فوت مادر خانم بزرگوارشان، در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن  استان حاضر شدند، افزود: آقای زمانی قمی با این کارشان احترام به بخش خصوصی و تولید را به ما درس دادند.

علی اکبر کلانتر با بیان اینکه بخش خصوصی ریشه در زمین ایران دارد، افزود: ما همواره در ایران و پای کار هستیم و مثل بعضی ها یک شبه به کانادا پرواز نمی کنیم. همچنین بسیاری از واحدهای تولیدی با اینکه کار و فعالیت چندانی ندارند کارگران خود را نگه داشتند و انتظار داریم دولت محترم هم قدر بخش خصوصی را بداند.

وی با انتقاد از قطعی های مکرر برق در استان گفت: کارخانه داری که ماهیانه 2 میلیارد حقوق می دهد، وقتی روزی 2 ساعت برق می رود، 25 درصد حقوقی که می دهد را تولید ندارد و در نتیجه  ماهیانه 500 میلیون تومان ضرر می دهد.

خواب ماندن مسئولان در طوفان اول

کلانتر با بیان اینکه در ماه های اخیر طوفانی اقتصاد ایران را درنوردید عنوان کرد: به دلیل خواب ماندن بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت خسارات بسیاری در کشور به جای ماند. از گرانی نرخ ارز گرفته تا تورمی که میزانش با شعارهای دولت تفاوت بسیاری دارد.

وی با اشاره به اینکه ما از دور طوفانی از مشکلات اقتصادی را میبینیم که به شکل توده ابر سیاه به کشور نزدیک می شود، افزود: این طوفان قدرت تخریبی به مراتب بیشتر از موارد قبلی دارد. این دست رو دست گذاشتن منطقی نیست و باید خود را غوطه ور در طوفان بعدی ببینیمو راهکارهای مختلف برای مقابله با آن را پیدا کنیم.

رئیس خانه صمت استان یزد با بیان اینکه باید کشور را برای تحریم هایی که قرار است به صورت هدفمند اقتصاد ایران را نشانه بگیرد آماده کنیم، افزود: وقتی خودمان را برای شرایط سخت آماده کنیم هیچ طوفانی نمی تواند ما را زمین گیر کند و تنها تدبیر برای خنثی کردن این خصومت با ایران توانمند سازی صنایع و حمایت از تولید ملی است.

کلانتر در ادامه با بیان اینکه برای مقابله با تحریم ها و افزایش سرعت رونق و تولید باید سیستم کار کند نه افراد، عنوان کرد: بسیاری از مشکلات صنایع را به صورت موردی و با مراجعه ما به ادارات مختلف حل می شود در حالی که باید همه اینها را سیستم حل کند نه امثال کلانتر و با رایزنی حل کنند.

لزوم کلان نگری در مدیریت کشور

این فعال اقتصادی با تاکید بر لزوم کلان نگری به اقتصاد از سوی مسئولان ارشد با اشاره به طرح تسهیلات رونق تولید گفت: در سال شروع این طرح یعنی سال 1395کل تسهیلات پرداختی توسط بانکها نزدیک به 540 هزار میلیارد تومان بود و اگر تمام این 16 هزار میلیارد تومان به صنایع کوچک و متوسط که از نظر تعداد، بالای 90 درصد صنعت کشور را تشکیل می دهند تخصیص می‌یافت تنها دو تا سه درصد تسهیلات بانکی کشور در آن سال را شامل می‌شد که حتی اگر بازگشت نیز نداشت می‌توانست به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

وی در توضیح بیشتر نگاه کلان به اقتصاد عنوان کرد: بر اساس طرح رونق تولید، به هر واحد تولیدی با 50 نفر شاغل  حد اکثر یک میلیارد تومان وام پرداخت می شد و این واحد براساس حداقل دستمزد ، سالیانه یک میلیاردی دویست میلیون تومان به صورت حقوق و مزایا و بیمه به اقتصاد کشور باز می گرداند و دولت هم مجبور نبود 800 میلیارد تومان بیمه بیکاری بپردازد . لذا حتی اگر اصل تسهیلات سوخت هم می شد دو برابر تسهیلات پرداختی برگشت می شد. این نوع نگاه کلان به اقتصاد می تواند جلوی خیلی از سخت گیری های بعضی مدیران بانکی و دولتی را گرفته و در این دوران استثنایی ناجی کشور باشد. 

کلانتر همچنین با انتقاد از مسئولان مالیاتی تصریح کرد: در حالی که در استان های دیگر کشور 100 درصد جرایم مالیاتی بخشیده می شود، استان یزد تنها 70 تا 80 درصد جرایم مالیاتی را بخشیده است که قایل قبول نیست.

معرفی 800 محصول استان یزد در کتاب ساخت ایران-یزد

علی اکبر کلانتر درباره فعالیت های خانه صنعت عنوان کرد: اخیرا کتابی را تدوین کردیم که تمامی محصولات و برندهای استان یزد در آن معرفی می شود و در اختیار ادارات و دیگر مراکز قرار خواهند گرفت و با توجه به دستور استاندار محترم، ادارات و ارگان های دولتی ملزم هستند نیازهای خودشان را از این کالاها تامین کنند.

این نماینده بخش خصوصی افزود: در این کتاب 800 محصول تولید استان معرفی شده است. همچنین با توجه به اینکه بزرگترین مصرف کننده کشور دولت است، در صورتی که دولت خرید و استفاده از کالای ایرانی را از خودش آغاز کند اتفاقات مثبت بسیاری در این زمینه رخ خواهد داد.

کلانتر با اشاره به این که خانه صنعت برای حمایت از شعار سال در حال ایجاد یک کمپین بزرگ است، گفت: هدف این کمپین تشویق مردم جهت خرید کالای ایرانی و حمایت از صنایع کشور به خصوص صنایع کوچک، متوسط و استارتاپ‌ها می باشد تا آنها بتوانند توسعه پیدا کنند و در یک دوره شش تا هشت ساله به قادر شوند محصولات مرغوب رقابت‌پذیر و صادراتی تولید کنند.

وی افزود: این کمپین در کشورسنگاپور نیز اجرا شده و موفق بوده است. آنها از مردم کشورشان خواستند برای حمایت از تولید ملی، در یک دوره چند ساله کالای سنگاپوری بخرند و در این دوره تولید کنندگان سنگاپوری کیفیت خود را افزایش دهند و کالای باکیفیت سنگاپوری بخرند. ما باید از مردم فرصت بخواهیم که از سال 1397 تا سال 1404 و نه بیشتر این لطف را به تولیدکننده داخلی بکنند که محصولات و کالاهای ایرانی را حتی با کیفیت کمی پایین تر و قیمت بیشتربر کالای خارجی ترجیح بدهند.

رئیس خانه صمت یزد تاکید کرد: البته تولیدکننده داخلی هم این قول را می دهد که از سال 1404 به محصولاتی باکیفیت و قیمت مطلوب و صادراتی دست یابد و بداند که بعد از این تاریخ دیگر هیچ حمایت مردمی و دولتی وجود نخواهد داشت یعنی از سال 1404 کمپین به جای این که از مردم بخواهد که «فکرت را عوض کن و کالای ایرانی بخر» به آنها بگوید که «کالای باکیفیت ایرانی بخر».

وی با اشاره به اینکه نقش رسانه ها در پیشبرد این کمپین بسیار پررنگ است، عنوان کرد: از رسانه های استان می خواهیم در عرصه فرهنگسازی تمام تلاش خود را به کار گیرند. رسانه هایی که نقش اساسی در پیشبرد اهداف توسعه ای استان دارند.

کد خبر: 1281
  تاریخ خبر : 29 تیر 1397
 خانه صنعت و معدن
 1159