خبــر برگزیده

مشروح سخنان رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت روز صنعت

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، در ابتدا با خوشامدگویی به خبرنگارن و تشکر بابت حضور در این نشست خبری به معرفی مختصری از خانه صنعت، معدن تجارت استان یزد پرداخت.

اهداف خانه صنعت

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، علی اکبر کلانتر با اشاره به اینکه خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در سال 1381 و در دوره وزارت دکتر جهانگیری تاسیس شد، گفت: موسسان این خانه از بزرگان صنعت استان یزد بودند که از جمله آنها می توان به مرحوم اخوان دستمالچی و آقایان احرامیان، حجت، فنایی و اولیا اشاره کرد که این خانه اولین خانه صنعت تاسیس شده در کشور بود.

کلانتر با اشاره به نحوه تشکیل خانه های صنعت و معدن در استان های مختلف کشور گفت: در استان های کشور انجمن های تخصصی همگن  با انتخاباتی دموکراتیک تشکیل می شوند که با نظارت وزارت صنایع این انتخابات انجام می شود و رؤسا هیئت مدیره انجمن ها، مجمع خانه را تشکیل می دهند. در واقع از تجمع انجمن های تخصصی همگن اعضای خانه تشکیل می شوند و از تجمع خانه صنعت استان ها، خانه صنعت ایران تشکیل می شود که تنها تشکل کاملا خصوصی صنعت و معدن استان است.

این نماینده بخش خصوصی درباره انجمن های خانه صمت یزد گفت: 15 انجمن در خانه صنعت، معدن و تجارت استان فعال است که به صورت بالقوه تمامی صنایع و معادن استان را تحت پوشش خود قرار داده اند و 3500 عضو در حوزه صنعت و 500 عضو در زمینه معدن داریم.

علی اکبر کلانتر درباره هدف تاسیس خانه های صنعت و معدن در کشور عنوان کرد: هدف اصلی ایجاد حلقه واسط بین صنعتگران و معدن کاران با دولت است تا مشکلات صنعتگران به صورت پایش شده به دولت منتقل شود. و همچنین از طریق انجمن ها و با نظرات تخصصی آنها در زمینه صنعت مشکلات دولت رفع شود.

فعالیت های خانه صنعت در سال های اخیر

کلانتر با اشاره به اینکه مهمترین رسالت خانه صنعت حمایت از صنعتگران و معدنکاران استان است اضافه کرد: هر گاه مشکلی در زمینه های بانکی و مالیاتی و دیگر مسائل حقوقی برای صنعتگران پیش بیاید  در جلوی صف حمایت از آنها قرار می گیریم و با دستگاه های مختلف استان رایزنی می کنیم که تاکنون نتایج مثبت و درخشان بسیاری را در این زمینه برای صنایع استان کسب کرده ایم.

این فعال حوزه بخش خصوصی با اشاره به اینکه انجام اطلاع رسانی به عنوان یکی دیگر از رسالت های خانه صنعت محسوب میشود، ادامه داد: با کانال های و اپلیکیشن ها خانه صنعت این کار را انجام می دهیم تا صنعتگران با حقوق خود آشنا شوند و بتوانند حق خود را از دولت مطالبه کنند.

رئیس خانه صنعت استان یزد با بیان اینکه یکی دیگر از فعالیت های خانه صنعت برگزاری دوره های آموزشی است، ادامه داد: بر آنیم با برگزاری این دوره های فهم نظری مدیران میانی و ارشد صنعت و معدن را افزایش دهیم و در زمینه های مختلف مورد نیاز صنعتگران با هزینه ناچیر اقدام به برگزاری دوره های آموزشی همچون قوانین کار و تامین اجتماعی، مدیریت صادرات، مسائل بانکی و مالیاتی و بسیاری از زمینه های مورد نیاز دیگر صنعتگران و معدنکارن کردیم.

کلانتر ادامه داد: خانه صنعت پارسال ارزیابی دستگاه های دولتی را انجام داد که به عنوان پایلوت و برای اولین بار در استان یزد انجام شد. وی با بیان اینکه این موضوع بسیار از سمت دولت ارزشمند است، گفت: وقتی بخش دولتی ببیند توسط بخش خصوصی ارزیابی می شود عملکرد بهتری خواهد داشت.

رئیس خانه صمت با بیان اینکه در سال های اخیر دولت تدبیر و امید برای تشکل های خصوصی ارزش قائل شده است، تصریح کرد: خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد عضو شورای گفتگو استان، عضو ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، عضو ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی است و هر ساله در صد ها جلسه در سطح استانی و ملی دعوت می شویم که به گفته مسئولان امر همواره حضور موثر داشته ایم.

وی با بیان اینکه در کنار اصفهان، خراسان و آذربایجان از جمله خانه های صنعت و معدن فعال کشور هستیم عنوان کرد: علاوه بر آن همکاری تنگاتنگی با اتاق بازرگانی استان داریم و نیمی از اعضای هیئت مدیره خانه صنعت در اتاق بازرگانی حضور فعالانه دارند و کاملا با اتاق بازرگانی ارتباط تنگاتنگی داریم.

برگزاری بزرگداشت روز صنعت توسط خانه صنعت یزد

علی اکبر کلانتر درباره برگزاری بزرگداشت روز صنعت و معدن گفت: اولین دوره بزرگداشت روز صنعت در زمان هاشمی رفسنجانی برگزار شد که در آن سال نیز از صنعتگران برگزیده تقدیر شد.

کلانتر درباره فرآینده انتخاب صنعتگران نمونه عنوان کرد: برای انتخاب برگزیدگان در سطح استانی گروه های کارشناسی شامل نمایندگان ۹ تشکل بخش خصوصی و معاونت های تخصصی صنعتی، معدنی ، آموزش و پژوهش و فناوری و طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است که در یک بررسی دقیق و فشرده،می‌کوشند با فاکتور و امتیاز هایی که واحد ها کسب می کنند، بهترین ها را انتخاب کنند.

کلانتر با اشاره به برگزاری این بزرگداشت در سال گذشته توسط خانه صنعت یزد ادامه داد: این مراسم امسال در 28 تیرماه در محل ساختمان اقبال پارک علم و فناوری استان یزد برگزار خواهد شد.

همه صنعتگران شایسته تقدیر هستند

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه همه صنعتگران برگزیده هستند، تصریح کرد: در این شرایط سخت و با ثبات پایین اقتصادی انجام فعالیت های صنعتی، تولیدی و معدنی همچون جهاد است و بسیار ارزشمند است. صنعتگران می توانستند مثل بسیار یاز افراد دیگر پول خود را در بانک بگذارند ولی آنرا برای سربلندی و اشتغال هموطنانشان در این عرصه هزینه کرده اند.

وی با بیان اینکه 49 درصد اشتغال استان از ناحیه صنعت است گفت: از این نظر یکی از استان های خاص کشور هستیم و این در حالی است که میانگین آن در کشور 32 درصد است که در نتیجه با این آمار کار بزرگ سرمایه داران یزدی برای فعالیت در عرصه صنعتی بیشتر نمایان می شود.

وی با بیان اینکه هزینه های کسب و کار را روز به روز بیشتر می کند، ادامه داد: تمامی هزینه های ما از آب و برق گرفته تا مالیات در سال های گذشته افزایش پیدا کرده و این در حالی است که با توجه به رکود امکان افزایش قیمت نداشتیم و با مشکلات عدیده ای در زمینه تامین نقدینگی روبرو بوده ایم.

فعالیت های سال جاری خانه صنعت

کمپین فکرت را عوض کن کالای ایرانی بخر

کلانتر با اشاره به این که خانه صنعت برای حمایت از شعار سال در حال ایجاد یک کمپین بزرگ است، گفت: وظیفه این کمپین تشویق مردم جهت خرید کالای ایرانی و حمایت از صنایع کشور به خصوص صنایع کوچک، متوسط و استارتاپ‌ها است تا آنها بتوانند توسعه پیدا کنند و در آینده به تولیدکنندگان محصولات مرغوب رقابت‌پذیر و صادراتی تبدیل شوند.

وی افزود: این کمپین در سنگاپور نیز اجرایی شده است و از مردم کشورشان خواستند برای حمایت از تولید داخل 5 سال کالای سنگاپوری بخرند و پس از آن تولید کنندگان سنگاپوری کیفیت خود را افزایش دهند و کالای باکیفیت سنگاپوری بخرند و از مردم فرصت بخواهیم که از سال 1397 تا سال 1404 و نه بیشتر این لطف را به تولیدکننده داخلی بکنند که محصولات و کالاهای ایرانی را حتی اگر در سطح متوسط هم هستند بر کالای خارجی ترجیح بدهند.

رئیس خانه صمت یزد تاکید کرد: طبق این کمپین البته تولیدکننده داخلی هم باید این قول را بدهد که از سال 1404 به محصولاتی باکیفیت و قیمت مطلوب و صادراتی دست یابد و بداند که بعد از این تاریخ دیگر هیچ حمایت مردمی و دولتی وجود نخواهد داشت یعنی از سال 1404 کمپین به جای این که از مردم بخواهد که «فکرت را عوض کن و کالای ایرانی بخر» به آنها بگوید که «کالای باکیفیت ایرانی بخر».

وی با اشاره به اینکه نقش رسانه ها در پیشبرد این کمپین بسیار پررنگ است، عنوان کرد: از رسانه های استان می خواهیم در عرصه فرهنگسازی تمام تلاش خود را به کار گیرند. رسانه هایی که نقش اساسی در پیشبرد اهداف توسعه ای استان دارند.

کلانتر همچنین با اشاره به نقش رسانه ها در زمینه مقابله با فساد گقت: اگر به رسانه ها قدرت و بها بدهیم هیچگاه شاهد فساد نخواهیم بود.

کتاب ساخت ایران-یزد

کتاب ساخت ایران-یزد

علی اکبر کلانتر درباره دیگر فعالیت های خانه صنعت در سال جدید در کنار دوره های آموزشی و اطلاع رسانی در زمینه های مختلف به صنعتگران گفت: اخیرا کتابی را تدوین کردیم که تمامی محصولات و برندهای استان یزد در آن معرفی می شود و در اختیار ادارات و دیگر مراکز قرار خواهند گرفت و با توجه به دستور استاندار ادارات و ارگان های دولتی ملزم به استفاده از این کالاها هستند.

این نماینده بخش خصوصی افزود: در این کتاب 800 محصول معرفی شده است که با همت سرکار خانم معتمد از کارکنان خانه صنعت و همکاری صنایع جمع آوری و طراحی شده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین مصرف کننده کشور دولت است، افزود: در صورتی که دولت حمایت از کالای ایرانی را از خودش آغاز کند اتفاقات مثبت بسیاری در این زمینه رخ خواهد داد.

 

کلینیک مشاوره

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد ایجاد کلینیک مشاوره را فعالیت دیگر خانه صنعت یزد عنوان کرد و افزود: مشاوره به واحدهای تولیدی استان در حوزه های مختلف به صورت رایگان در این کلینیک انجام می شود.

در ادامه رسانه ها سوالات خود را از مهندس کلانتر رئیس خانه صنعت پرسیدند و ایشان به این سوالات پاسخ دادند:

سوالات روزنامه پیمان یزد:

ارکان مدیر خبرگزاری پیمان یزد با بیان این سوال چند درصد از کارخانجات مشکل دارند درباره مشکلات واردات مواد اولیه صنایع استان از خارج از کشور پرسید و در انتها مطرح کرد که چرا برخی کارخانجات استان به جای برند ایران-یزد از خود را به عنوان برندهای ساخته شده در کشورهای چین و تایوان معرفی می کنند؟

علی اکبر کلانتر با بیان اینکه تمامی واحدهای تولیدی با مشکلاتی روبرو هستند، عنوان کرد: در سال های 90 و 91 در حدود 50 درصد واحدهای تولیدی استان در آستانه ورشکستگی قرار داشتند ولی اوضاع بهتر شد. با این حال در شرایطی نیستیم که ناامیدی ایجاد کنیم و باید امید ایجاد کنیم. در حال حاضر 20 تا 35 درصد واحدهای تولیدی استان در حالت نیمه تعطیل به سر می برند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه و درباره تامین مواد اولیه اظهار داشت: درزمینهٔ تأمین مواد اولیه و مسائلی ازاین‌دست بانک مرکزی باید از قبل از خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها فعالانه‌تر عمل می‌کرد اما به نظر می‌رسد بانک مرکزی در آن هنگام خواب بود و نتوانست فعالیت خوبی داشته باشد.

این صنعتگر تصریح کرد: متأسفانه در شرایط کنونی با تغییرات نرخ ارز نیاز به نقدینگی در واحدهای تولیدی ۲ تا ۳ برابر شده و این در شرایطی است که بانک‌ها در اعطای تسهیلات روندهای سخت‌گیرانه‌تری را در پیش گرفتند.

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از صنایع دارای ماشین آلات قدیمی هستند و با این ماشین‌ها، تولید صرفه اقتصادی برای آنها ندارد از سوی دیگر برای آنها صرفه اقتصادی ندارد که با ارز آزاد، ماشین آلات جدید وارد کنند بر این اساس این صنایع محکوم به تعطیلی و خارج شدن از چرخه تولید هستند.

رئیس خانه صنعت یزد با اشاره به تولید برخی کالاهای ایرانی به عنوان ساخت چینی و تایوانی گفت: صنعتگران به کمک رسانه ها برای فرهنگسازی در زمینه کالاهای ساخت ایران نیاز دارند تا مجبور نباشند به این شکل کالاهای خود را عرضه کنند. حمایت رسانه ها از کمپین" فکرت را عوض کن، کالای ایرانی بخر" که کمپینی برای حمایت از تولید داخل است نیز می تواند نقش بسزایی در زمینه حمایت از تولید داخل داشته باشد.

در ادامه رحمانی از ایرنا سوال خود را در زمینه موفقیت یا عدم موفقیت دولت در زمینه اعطای تسهیلات رونق تولید و بازخود آن در واحدهای تولیدی و صنعتی استان پرسید که کلانتر به شرح زیر به آن پاسخ داد:

کلانتر درباره میزان موفقیت طرح تسهیل و رونق تولید در دولت تدبیر و امید اظهار داشت: یکی از مهمترین مشکلات کنونی بخش صنعت را کمبود نقدینگی است. با توجه به سختگیری بانک‌ها برای اختصاص نقدینگی به صنایع، با اجرای این طرح 16 هزار میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به صنایع کوچک و متوسط مشکل‌دار در نظر گرفته شد در حالی که در عمل فقط 9 هزار میلیارد تومان اختصاص یافته که البته این مبلغ هم تاثیر  خوبی داشت.

به اعتقاد کلانتر، هر چند طرح رونق تولید از اهداف خود دور شد ولی موثر بود و  به تثبیت شغل در صنایع کمک کرد، هر چند که انتظار بیشتری از آن وجود داشت.

وی با تاکید بر لزوم بزرگ‌تر فکر کردن مسئولان ارشد در مورد این طرح، گفت: اگر تمام این 16 هزار میلیارد تومان نیز به بخش صنعت کشور تخصیص می‌یافت تنها دو درصد تسهیلات بانکی کشور در آن سال(540 هزار میلیارد تومان) را شامل می‌شود که حتی اگر بازگشت نیز نداشت می‌توانست به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

ملک فاروق ملک مدیر مسئول هفته نامه ملک در سوالی درباره راهکارهای مبارزه با واردات بی رویه و همچنین مشکلات مالیاتی پرسید.

کلانتر در پاسخ به این سوال یکی دیگر از مشکلات بخش تولید را قاچاق و واردات بی‌رویه ذکر کرد و گفت: متاسفانه در حالی که مقام معظم رهبری و دولت محترم بر این موضوع تاکید دارند، به صورت شبانه شاهد ورود چندین خودوری خارجی به کشورمان هستیم که این موضوع نه تنها اهمیت مبارزه با قاچاق بلکه ضرورت مبارزه با فساد را دوچندان می‌کند.

وی با بیان این که مهمترین ناظر برای مقابله با فساد در کشورها رسانه‌های آنها هستند، تاکید کرد: اگر رسانه‌ها رسالت خود را به درستی انجام دهند و آزاداندیش عمل کنند، قطعاً کشور در حوزه اقتصاد نیز پیشرفت خواهد داشت لذا رسانه‌ها باید به کمک نظام بیایند تا مشکلات را مرتفع سازند.

کلانتر عمده مشکلات اقتصادی کشور را ناشی از شبکه توزیع و قانون تجارت قدیمی ، وجود 182 هزار بند و تبصره در قانون ایران ، واردات بی رویه و قاچاق کالا و کمبود نیرو در گمرک استان عنوان کرد و افزود: باید به جای اشخاص ، سیستم تصمیم گیری کند که میز خدمت در این راستا موثر است.

به گفته رئیس خانه صنعت، تولید کننده با تمام مشکلات بخش تولید باید علاوه بر پرداخت 25 درصد مالیات، 9 درصد مالیات ارزش افزوده را از محل فروش خود پرداخت کند و این در حالی است که با توجه به قانون تجارت منسوخ شده کشورمان که وضعیت نامطلوب شبکه توزیع را رقم زده، محصولات نیز بعضاً 35 تا 40 درصد گرانتر از درب کارخانه به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

خبرنگار گلنار درباره دپو کارخانجات کاشی و توقف صادرات پرسید و سوال دیگری درباره دلیل افزایش قیمت این کالاهای دپو شده همزمان با افزایش قیمت مواد اولیه عنوان کرد. همچنین درباره فعالیت های خانه صنعت در زمینه پیوند صنعت و دانشگاه نیز سوالی را مطرح کرد.

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه  2 تا 3 برابر مصرف داخل، کاشی در کشور تولید می شود، افزود: وقتی زیرساخت ها برای صادرات فراهم نیست و افزایش این واحدها با کارشناسی دقیق نبوده در نتیجه واحدهای با سابقه هم مجبور به دپو کالاهای خود می شوند.

وی با اشاره به اینکه در تولید کاشی، در صورت خاموشی کوره  یک ماه طول می کشد دما به حالت استاندارد برگردد، اضافه کرد: در نتیجه کارخانه ها امکان توقف مقطعی تولید خود را ندارند و یا باید تولید کنند و یا کارخانه بخواید.

کلانتر ادامه داد:از طرفی طرف تقاضا نیز لاغر و ضعیف  شده است و به دلیل رکود ساخت و ساز دیگر خانه ای ساخته نمی شود و درآمد کارخانه های کاشی روز به روز کمتر می شود.

به گفته کلانتر،  درست است که تولید کاشی دپو شده با مواد اولیه با قیمت پایین از برهه کنونی بوده است، ولی کارخانه دار باید با پول فروش این کاشی ها مواد اولیه با ارز 8000 تومان بخرد و اگر کاشی را ارزان بفروشد مواد اولیه کمتری می تواند بخرد و در نتیجه مجموعه تولیدی اش کوچکتر می شود.

کلانتر درباره چالش های موجودد بر سر پیوند صنعت و داشنگاه گفت: تربیت دانشجویان متناسب با بازار کار نیست و در نتیجه خروجی این اتفاق چیزی جز بیکاری نیست. از طرفی دانشگاهیان ما در صحنه نیستند. مثلا هیچ دانشگاهی نیامده کار جامعه شناسی برای فرهنگسازی در زمینه مصرف کالای ایرانی کند. در واقع متاسفانه باید گفت دانشگاه ما برای رفع مسائل مردم ساخته نشده است.

وی افزود: البته جدیدا خانه صمت و اتاق بازرگانی تعاملات خوبی با دانشگاه یزد برای رفع نیازهای پژوهشی بخش صنعت با کمک دانشگاهیان انجام داده اند که امیدواریم برای اولین بار گام بزرگی در پیشبرد اتصال حلقه صنعت و دانشگاه برداریم. همچنین مقرر شد بودجه این پژوهش ها را سازمان مدیریت بپردازد.

وفایی شاهی خبرنگار یزدی نیوز درباره تعاملات احتمالی بخش صنعت با اداره مالیات سوالی را مطرح کرد و در ادامه پرسید این تعامل در چه سطحی صورت گرفته است.

کلانتر در این باره گفت: در همه دنیا فشار مالیات بر ثروت است و سهم صنعت در مالیات کشورهای توسعه‌یافته به زیر ۱۰ درصد رسیده است؛ اما در ایران فشارهای مالیاتی بیشتر بر بخش صنعت کشور معطوف شده و این میزان به قریب به ۲۸ درصد می‌رسد که البته در استان یزد نسبت به مجموعه کشور این شرایط بدتر هم نیز هست.

وی خاطرنشان کرد: طبیعتاً با افزایش سهم استان یزد در درآمدهای مالیاتی مستقیماً بر صنایع استان فشار وارد می‌شود. فشار مالیاتی بر واحدهای تولیدی باید کاهش یابد و در این زمینه ما خواستار عدالت مالیاتی هستیم. مسئولین باید پاسخ دهند چرا همه فشارهای مالیاتی بر روی بخش تولید و صنعت است.

وی تأکید کرد: متأسفانه به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های قانون مالیات بر ارزش‌افزوده این قانون موجب تضعیف بیش‌ازپیش واحدهای تولیدی و فعالین اقتصادی شده است. کار کردن در یزد نسبت به استان‌های دیگر بسیار سخت‌تر است؛ چراکه به دلیل برخی مقاومت‌ها قدمی درراه حمایت از صنعتگران برداشته نمی‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد اضافه کرد: برای مثال طرح بخشش ۱۰۰ درصدی جرائم مالیاتی واحدهای صنعتی که از سوی دولت ابلاغ‌شده است، در استان یزد به‌طور دقیق اجرا نمی‌شود و همین موضوع سبب شده است تا واحدهای ما قدرت رقابت خود را از دست بدهند.

 ماندکاری خبرنگار صبح یزد درباره آمار معادن در حال بهرداری سوالی را مطرح کرد.

علی اکبر کلانتر با بیان اینکه 2 انجمن تخصصی معدن در خانه صمت داریم، گفت: یک انجمن در زمینه معادن فلزی و دیگری در زمینه معادن غیر فلزی فعالیت می کند و بر اساس آخرین آمار موجود در مجموع پروانه های بهره برداری صادر شده معدن در استان 500 پروانه است.

یکی دیگر از خبرنگارن با طرح این سوال که چرا در زمینه احداث واحدهای تولیدی و صنعتی استان جانمایی مناسب صورت نگرفته است، ادامه داد برخی از این جانمایی ها موجب مشکلات عدیده ای برای اهالی شده است. دلیل این بی برنامگی ها چیست؟

کلانتر با بیان اینکه استراتژی توسعه صنعتی استان چندین بار عوض شد، افزود: سال 88 مرحوم دستمالچی که از موسسان خانه صنعت یزد بود، عنوان کرد که چرا صنایع پر آب خواه را در استان مستقر کردید و کاملا با این موضوع مخالف بود. موضع خانه صنعت هم دقیقا همین است.

وی افزود: به دلیل اینکه استراتژی توسعه صنعتی دقیقی در کشور وجود ندارد، اعمال سلیقه های غلط و فشار برخی نماینده ها برای ساخت واحدهای تولیدی و صنعتی باعث این اتفاق ناگوار می شود. البته اخیرا استاندار روی این موضوع بسیار سختگیرانه و دقیق عمل می کند و صنایعی که با مسائل محیط زیستی سازگار نیست و پر آبخواه هستند در استان مستقر نمی شود.

سمیه گلابگیریان سرپرست روزنامه همشهری 2 سوال را مطرح کرد. سوال اول او درباره صحبت اخیر یکی از مسئولان استان بود که عنوان کرده بودند، صنایع یزدی در زمینه مبارزه با  تحریم ها بسیار خوب عمل کردند. دلیل این موفقیت چه بوده است.

سوال دوم هم درباره تعامل صنایع با بانگ ها بود.

رئیس خانه صنعت با بیان اینکه یزدی ها اقتصاددان به دنیا می آیند، گفت: دلیل این موضوع شرایط سخت زندگی در کویر است و هم کارگرهایمان کاری تر است هم کارفرماها دقیق تر هستند.

کلانتر درباره بانک ها گفت: من به شدت از بانک مرکزی و سیستم حاکم بر آن انتقاد دارم.

رئیس خانه صمت، افزود: در سال های گذشته به عنوان تعاونی به بسیاری از موسسات امتیاز بانک دادند. این موسسات چون بودجه چندانی برای رقابت با بانک های بزرگ نداشتند اقدام به پرداخت سودهای نجومی تا 35 درصد کردند. متاسفانه بانک های بزرگ و دولتی نیز برای عقب نماندن از این قافله وارد این بازی و مسابقه افزایش سود تسهیلات شدند. بنابراین در برهه ای 90 درصد نقدینگی کشور سپرده بلند مدت شد و  در آن دوره سرمایه داران ترجیح دادند به جای سرمایه گذاری برای تولید اقدام به گذاشتن سرمایه در بانک ها کنند که چرخ تولید کشور خوابید.

کلانتر گفت: تا زمانی که بهره بانکی رقابتی نشود و به 5 تا 6 درصد نرسد با قاچاق هم نمی توان مبارزه کرد، چون امکان برای تولید با کیفیت خوب در ایران با این سودها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه فعالیت این تعداد شعبه بانکی در یزد بی معنی است، تصریح کرد: بزرگترین بانک های دنیا 4 تا 5 شعبه دارند و عمده فعالیت هایشان الکترونیکی است، ولی بانک ها در یزد اقدام به ساخت کاخ هایی کردند که قیمت ملک را در مناطقی همچون بلوار جمهوری را به صورت نجومی بالا بردند.

کد خبر: 1280
  تاریخ خبر : 25 تیر 1397
 خانه صنعت و معدن
 1311