خبــر برگزیده

وابستگی 30 درصد جمعیت استان یزد به صنعت کاشی و سرامیک

نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور در دیدار با استاندار یزد با انتقاد از اینکه دولت از صادرات کاشی و سرامیک پشتیبانی و حمایت قابل قبولی نمی‌کند، گفت: حدود 30 درصد جمعیت استان یزد به ‌نوعی به صنعت کاشی و سرامیک و صنایع مرتبط با آن‌ وابسته هستند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت یزد؛ نصرالله شریف فرد، در تشریح مشکلات و معضلات این صنعت بیان کرد: شرایط رکود موجب شد تا نیمی از ظرفیت تولید کارخانه‌های استان کاهش یابد با این حال با وجود تعطیلی 22 واحد کاشی در کشور با تلاش و تدبیر صنعتگران استان ، کارخانه کاشی و سرامیکی در استان یزد تعطیل نشد.

وی افزود: برگشت پول فروش محصولات کاشی و سرامیک بلند مدت است و بعضا بیش از یک سال طول می‌ کشد اما پرداخت هزینه‌ هایی مثل گاز و برق در دوره‌های کوتاه ‌مدت 15 روزه و 2ماهه باید پرداخت شود که در این خصوص به تولیدکنندگان بدهکار برای تقسیط بدهی بویژه در چندماه پایانی سال کمک شود.

رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان یزد در ادامه با بیان اینکه دولت آنطور که باید و شاید از صادرات این حوزه حمایت نمی‌کند، تصریح کرد: گشایش اعتباری برای دریافت پول صادرات در کشوری همچون پاکستان اتفاق نیفتاده است و یا تنها یک وابسته بازرگانی در این کشور داریم.

شریف فرد، ادامه داد: عوارض گمرکی که در عراق از صادرکنندگان ایرانی دریافت می‌شوند، بیشتر از سایر کشورهاست و این موضوع توان صادرات را از تولیدکنندگان کاشی و سرامیک سلب می کند.

نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور هزینه بالای حمل‌ و نقل و نبود امکانات لازم در برخی گمرکات کشور، لزوم تقسیط بدهی مالیاتی کارخانه ها. مشکلات تامین اجتماعی و هزینه های بیمه و بالا بودن هزینه ها و مشکلات متعدد ترخیص کالا را از دیگر معضلات این صنعت اعلام کرد.

وی در ادامه بابیان اینکه علاوه بر اینکه بخش قابل ‌توجهی از درآمد فروش کارخانه‌ها چند ماهه تحقق می‌یابد و بخش زیادی از درآمدها نیز به دلیل برگشت چک‌ها یا مشکلات مالی خریداران هرگز محقق نمی‌شود، تصریح کرد: بااین‌ وجود اداره مالیات از کارخانه‌ها مالیات فروش‌های سوخته شده را نیز گرفته و در قسط ‌بندی مالیات نیز، تأخیر در درآمدهای کارخانه‌ها را آنطور که شایسته است در نظر نمی‌گیرد.

شریف فرد با تأکید بر اهمیت و نقش صنعت کاشی و سرامیک و مشکلات کارخانه‌های فعال در این عرصه که باعث شد تا چند ماه پرداخت حقوق کارگران به عقب افتد، تصریح کرد: در آستانه پایان سال و با توجه به اینکه فروش محصول کاهش می‌یابد، مسئولان و اداره هایی مثل گاز و برق و مالیات باید تعامل و همراهی بیشتری با کارخانه‌ها داشته باشند.

کد خبر: 1098
  تاریخ خبر : 11 بهمن 1396
 خانه صنعت و معدن
 1359