پوشاک را برند دار کنيم
«پوشاک ایرانی قابل رقابت با محصولات اروپایی است، میزان تولید کم است، سهمی هم در رتبهبندی جهانی در واردات و صادرات پوشاک نداریم»؛ اینها موضوعهای مختلفی است که در حوزه صنعت نساجی و پوشاک مطرح میشود.
این مسائل بسیار اهمیت دارند، اما با هم در تضاد هستند که اگر کمی حمایت شوند، میتواند زنجیره ارتباطی قوی را تشکیل دهند، یعنی با رشد تولید و ایجاد برند، سهم بزرگی را هم در صادرات و واردات جهان رقم بزند. اینطور که شنیده و البته دیده میشود، کیفیت تولیدمان خوب است، اما برند نداریم، یعنی تنها مشکل مطرح نشدن جهانی پوشاک ایرانی، برند و برندسازی است که هنوز جایگاه واقعی خود را نیافته است. این در حالی است که سازمان تجارت جهانی تخمین میزند، ۱۵کشور برتر صادرکننده لباس در جهان، بازاری ۳۷۰میلیارد دلاری را در سال ۲۰۱۲ رقم زدند، اما صادرات پوشاک ایران در هفت ماه نخست سال به ۳۸میلیون دلار رسیده است.
در همین رابطه دبیر انجمن صنایع نساجی ایران گفت: در هشت ماه نخست امسال ۴۵میلیون دلار صادرات پوشاک داشتیم که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳/۷درصد رشد داشته است. علیرضا حائری افزود: در همین مدت مجموع صادرات صنایع نساجی کشور ۴۵۰میلیون دلار بوده که با این حساب، ۱۰درصد صادرات صنایع نساجی متعلق به پوشاک بوده است. وی تصریح کرد: این در حالی است که ۵۰درصد از صادرات نساجی در کشورهای جهان، در پوشاک است.
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران ادامه داد: ایجاد برندهای جدید و حمایت از برندهای فعلی و خارج شدن آنها از شمول قیمتگذاری، زمینهساز توسعه تولید داخلی بوده و موجب رونق صنعت ملی و حتی صادرات میشود. اگر در تامین مواد اولیه دچار مشکل نشویم، میتوانیم شاهد رشد بیشتر صادرات صنایع نساجی باشیم و اهداف و شرایط بهبود اقتصادی را فراهم کنیم. مهدی یکتا افزود: صادرات پوشاک ایرانی در هفتماه امسال ۳۸میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه پارسال پنجدرصد رشد را تجربه کرد. واردات هم با ۹۰درصد کاهش به یکمیلیون و ۲۰۰هزار دلار رسید. به گفته وی، صادرات پوشاک ایران به کشورهایی نظیر عراق، افغانستان، تاجیکستان، امارات و جمهوری آذربایجان بوده است. یکتا ادامه داد: پوشاک ایرانی از نظر کیفیت قابل رقابت با کشورهای اروپایی است؛ به نحوی که قبل از تحریمها، عمده صادرات به کشورهای غربی انجام میگرفت.
گروه: تکنولوژی های نو