بازار؛ گروه بین الملل: مفهوم انجام مسئولیتهای اجتماعی در دنیا مفهوم چندان تازه ای نیست ولی قدمت توجه صاحبان کسب وکار به این مساله و تخصیص بخشی از سودآوری و درآمد شرکت به انجام مسئولیتهای اجتماعی عمر زیادی ندارد.
مرکز مطالعات بیزینس اینفو در گزارش اخیر با اشاره به اهمیت این مساله در دنیای امروز نوشت: «انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها هم برای شرکت و هم برای جامعه اهمیت دارد. از مزایای اصلی و مهم آن برای شرکت این است که باعث می شود تا شرکت یا برندی که در این حوزه فعالیت می کند بهتر شناخته شود. انتشار اخباری در مورد آن برند در رسانه های تصویری و صوتی و نوشتاری را می توان نوعی از تبلیغ برای شرکت در نظر گرفت. تبلیغی که به مصرف کننده اعلام می کند، رشد و رونق اقتصاد و وضعیت تمامی مردم کشور برای شرکت اهمیت دارد و آن شرکت تنها به دنبال کسب سود و جذب مشتری نیست. این رویکرد زمینه را برای افزایش سطح محبوبیت شرکت در جامعه فراهم می کند و در نهایت مشتریانی وفادار را به مجموعه مشتریان شرکت اضافه می کند. افرادی که با خرید از شرکت تلاش می کنند در انجام مسولیتهای اجتماعی توسط شرکت سهیم شوند.»
افزایش اعتبار برند، اصلی ترین نتیجه انجام مسئولیتهای اجتماعی شرکتها است
این مرکز مطالعاتی در این گزارش نوشت: «در اغلب مطالعات در مورد ضرورت فعالیت شرکتها در حوزه مسولیتهای اجتماعی به منظور انتقال بخشی از منافع به جامعه صحبت می شود و این مسئولیت از نظر اخلاقی و انسانی مورد بررسی قرار می گیرد ولی واقعیت این است که شرکتهایی که در عرصه های اجتماعی فعالیت می کنند بیشترین منفعت اقتصادی را کسب خواهند کرد و شاید منفعت جامعه برایشان در درجه بعدی اهمیت قرار داشته باشد. به عنوان مثال شرکتهایی که در عرصه مسئولیتهای اجتماعی فعال تر هستند و در نتیجه جامعه شناخت بهتری از آنها دارد، می توانند به منابع مالی و وام های بهتر و بیشتری دسترسی داشته باشند و طرح های توسعه ای خود را ساده تر پیش ببرند. این شرکتها در جذب نیروهای توانمند و نخبه موفق تر هستند زیرا برای مردم هم کار کردن با یک مجموعه شناخته شده و موفق مطلوبیت بیشتری ایجاد می کند. این چنین شرکتهایی معمولا عملکرد اجرایی و مالی بهتری دارند و فرصت رشد برای آنها بیشتر فراهم می شود.»
این مرکز مطالعاتی نمونه های زیادی از شرکتهای فعال در عرصه مسئولیتهای اجتماعی را به عنوان دلیلی برای اثبات سخنان خود معرفی کرد و نوشت: «انجام فعالانه مسئولیتهای اجتماعی را می توان یک فعالیت داوطلبانه توسط شرکت برای رشد اقتصادی بیشتر و کسب سود بالاتر در آینده دانست. به همین دلیل است که در سالهای اخیر ما شاهد افزایش حضور شرکتها در این عرصه هستیم و اخبار مربوط به فعالیت های آنها نه تنها توسط رسانه های عمومی که توسط وب سایتهای شرکتها هم منتشر می شود. باید در نظر داشت انجام مسئولیتهای اجتماعی توسط شرکتها یک بازی برد-برد برای شرکت و جامعه است و ضمن اینکه منافع مالی زیادی برای شرکت دارد، می تواند کل جامعه را نیز منتفع کند.»
مسئولیتهای اجتماعی در زمینه برابری در فرصتهای شغلی
مسئولیتهای اجتماعی شرکتها می تواند حوزه های مختلفی را در بربگیرد و متناسب با نیازهای مردم در دنیا ، این مسئولیتها هم تغییر می کند. وب سایت دیجیتال مارکتینگ در گزارش اخیر خود نوشت: «نسلی که در قرن بیست و یکم میلادی متولد شده است، نسلی نواور و خواستار تغییر است. این نسل خواسته های تازه ای دارد و با مطرح کردن این خواسته ها شرکتها را به سمت حمایت از انها وا می دارد. به عنوان مثال در سالهای اخیر بسیاری از شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی خود تلاش کردند تا تبعیض نژادی در استخدام نیروی کار را از بین ببرند. آنها قوانینی وضع کرده اند که به موجب آن متناسب با تنوع نژادی در هر کشور باید تنوع در نیروی کار شرکتها هم وجود داشته است. این حرکت برای حمایت از مهاجرت و توجه به توانمندی به جای توجه به نژاد در استخدام نیروی کار انجام شد.»
استفان هایلی یکی از پژوهشگران حوزه مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در این زمینه می گوید: «باید در نظر داشت با گذشت زمان نیازهای مردم هم تغییر می کند و شرکتها باید متناسب با این تغییر نیاز، مسئولیتهای اجتماعی تازه ای را در پیش بگیرند. با افزایش شمار مهاجران در دنیا و نیاز آنها به حضور در بازار کار، توجه به مساله مهاجرت و اشتغال مهاجران به یک ضرورت تبدیل شد و در شمار زیادی از کشورهای صنعتی به خصوص کشورهای مهاجرپذیری مانند استرالیا و کانادا، شرکتهای زیادی مسئولیتهای اجتماعی خود را متمرکز روی این موضوع کردند.»
طبق این گزارش مقابله با تبعیض هم در محیط کار و هم در زمان استخدام نیروها و ارایه فرصتی برابر به تمامی انسانها مساله ای است که این روزها با جدیت دنبال می شود. مسائلی که می تواند زمینه را برای ارتقای ساختارهای اجتماعی و یافتن راه حل هایی برای مشکلات ناشی از بیکاری و اختلالات اجتماعی فراهم کند و رشد را برای کشور به ارمغان بیاورد.
هایلی در ادامه گفت: «شرکتها در حوزه مسئولیتهای اجتماعی تلاش می کنند تا تغییری مثبت در جامعه ایجاد کند و مسیر ایجاد این تغییر می تواند در هر دوره ای متفاوت باشد. تمرکز روی وضعیت اشتغال و بازار کار در یک دهه گذشته افزایش یافته است و به نظر می رسد بعد از پایان همه گیری کرونا هم باید همین مسیر ادامه پیدا کند. مسیری که به دلیل تاثیر همه گیری روی جوامع و افزایش نرخ بیکاری به خصوص در میان رنگین پوستان جوامع مهاجر پذیر، باید با جدیت دنبال شود.»