خبــر برگزیده

رئیس خانه صمت استان یزد:

آیا از محل دریافت عوارض و جرایم زیست محیطی صنایع تاکنون در یزد یک درخت هم سبز شده است؟

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در اولین نشست تخصصی مدیریت سبز، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی های محیط زیست صنایع استان، بیان داشت: اینکه صنایع آلاینده به طور مداوم جرایم محیط زیستی خود را پرداخت کنند و این سرمایه هنگف سالانه به خزانه واریز شده و حتی از آن یک درخت هم در استان جهت بهبود محیط زیست کاشته و سبز نشود، هرگز مثمر ثمر واقع نخواهد شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، سه‌شنبه ۱۹ اسفندماه اولین نشست تخصصی مدیریت سبز، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی­های محیط زیست صنایع استان در راستای اهداف توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست به میزبانی شرکت توزیع برق با حضور سیدعلی اکبر کلانتر رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، فاطمه سعادتجو رئیس و مائده دهقانی مدیر مرکز محیط زیست سازمان جهاددانشگاهی استان، محمد میرشمس مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان، محمدرضا کوچک‌زاده معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان یزد و جمعی از تولیدکنندگان و فعالان صنعتی استان برگزار شد.

سیدعلی اکبر کلانتر در این نشست ضمن تاکید بر ضرورت دست یابی به صنعت سبز، اظهار داشت: همواره تولید با یک سری از آلایندگی‌ ها همراه است ام باید تلاش شود تا پارادیم میان تولید و کاهش آلایندگی‌های زیست محیطی به نحوی برقرار شود که ضمن توسعه بخش تولید، بهبود وضعیت در حوزه زیست محیطی صنایع را نیز شاهد باشیم.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در ادامه با بیان اینکه ما راهی جز حرکت در مسیر بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش مشکلات زیست محیطی نداریم، افزود: متاسفانه علیرغم بعضی از شعارهایی که در سطح کشور از گروه های مختلف می شنویم، این آرمان تاکنون نتوانسته به نحو شایسته به وهله اجرا برسد به طور مثال چندین سال پیش در انجمن لعاب و رنگدانه های سرامیکی ایران مطالعه مشترکی به همراه مرکز فناوری سرامیک اسپانیا انجام دادیم که با یک طرح فناورانه می شد از محل صرفه جویی و صادرات گاز مصرفی تولید علاوه  بر کاهش چشمگیر مصرف گاز و آلایندگی ناشی از آن، تمامی صنایع لعاب استان را نیز به صورت رایگان نوسازی کرد ولی این طرح با وجود مطالعات دقیق و تجاربی که در ذیل خود داشت، هرچند مورد توجه مسئولان قرار می گرفت اما هرگز اجرایی نشد!

وی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سوال که آیا از پرداخت جرایم محیط زیستی صنایع تاکنون در استان یزد حتی یک درخت هم سبز شده است یا خیر، ادامه داد: اینکه صنایع آلاینده به طور مداوم جرایم محیط زیستی خود را پرداخت کنند و این سرمایه هنگف سالانه به خزانه واریز شده و حتی از آن یک درخت هم در استان جهت بهبود محیط زیست کاشته و سبز نشود، هرگز مثمر ثمر واقع نخواهد شد. با این اقدام ما نه تنها نسبت به حل این معضل اقدام نکردیم بلکه یک شبکه درآمدسازی دولتی در کنار تداوم آلودگی محیط زیست نیز ایجاد کرده ایم.

وی در آخر بر انجام مطالعات کاربردی در این زمینه تاکید کرد و گفت: باید ضمن در اختیار قرار دادن تجارب صنایع سبز به دیگر صنایع، از مشوق‌های مالی نیز برای ترغیب صنایع برای سوق یافتن به سمت صنعت سبز بهره گرفته شود. خانه صنعت یزد در راستای نیل به مدیریت سبز، بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش آلودگی­های محیط زیست صنایع با رویکرد توسعه پایدار و حفاظت محیط زیست از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد بود. امید که با یک کار مطالعاتی، دقیق و علمی و در تعامل و همکاری چندجانبه بین نهادها، سازمان ها و تشکل های مرتبط بتوان هرچه زودتر به این آرمان بلند دست یافت.

فاطمه سعادتجو رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان یزد در این نشست با تاکید بر لزوم انتقال تجربیات و ارائه راهکارهای کاربردی در این رابطه، ابراز امیدواری کرد که با همیاری و اتکا به ظرفیت خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد و صنایع و ارگان‌های مسئول در این زمینه گام‌های مثبتی در جهت حفاطت محیط زیست استان برداشته شود.

محمد میرشمس مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع برق استان یزد نیز هدف از برگزاری این نشست تخصصی را ارائه راهکاری‌های مصرف بهینه انرژی در راستای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی دانست و اهتمام بیشتر صنایع به مصرف بهینه انرژی در راستای حفظ محیط زیست را خواستار شد و تاکید کرد: باید توجه داشت که آلاینده‌های زیست محیطی به روزی سلامت مردم و جامعه تاثیر گذار است و این نیز به نوعی تضییع کردن حق الناس است.

محمدرضا کوچک‌زاده معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان یزد در این نشست به اهمیت توسعه صنایع سبز در استان تاکید کرد و گفت: خوشبختانه امسال دو واحد صنعتی یزد موفق به دریافت لوح و تندیس سبز کشور و چند واحد دیگری نیز به صورت ملی تشویق شدند شدند که امیدواریم سال به سال شاهد رشد تعداد این صنایع باشیم.

وی با اشاره به کم آبی استان، مدیریت مصرف منابع استان در کنار مدیریت بهینه انرژی را حائز اهمیت خواند و ابراز امیدواری کرد که صنایع سبز استان تجارب خوب و عملی خود را در اختیار دیگر صنایع برای تبدیل به صنعت سبز قرار دهند.

در پایان این نشست مائده دهقانی مدیر مرکز محیط زیست جهاددانشگاهی یزد با برگزاری یک پنل علمی پیرامون مبحث مدیریت سبز و بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع و اهمیت و ضرورت این موضوع از دیدگاه محیط زیستی، به بیان دلایل اهمیت شاخص انرژی و جایگاه آن پرداخت و کارشناسان و مسئولان حاضر نیز به صورت تخصصی به بررسی راهکارهای این مهم پرداختند.

وی همچنین تاثیر مصرف غیر بهینه انرژی در آلودگی محیط زیست و نقش و اهمیت صنایع در بهینه سازی انرژی  و گام های اساسی که لازمه آن استفاده از فن آوری های به روز دنیا که توام با پژوهش و آموزش است را یادآور شد.

شایان ذکر است در این نشست صنایع منتخب که شامل فولاد آلیاژی ایران، کاشی امین میبد، شرکت یزد پلیمر کویر، کاشی الماس کویر یزد(مهسرام) و کاشی ستاره میبد بودند به ارائه فعالیت ‌های شاخص خود در راستای بهینه سازی انرژی و کاهش آلودگی ها پرداختند و در راستای اقدامات شایسته انجام شده با حضور مسئولان حاضر تقدیر شدند.
 

 

کد خبر: 1805
  تاریخ خبر : 20 اسفند 1399
 مدیر روابط عمومی
 1877