خبــر برگزیده

دیدار نوروزی اعضای هیات مدیره و روسای انجمن های تخصصی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با استاندار و رئیس سازمان صمت استان

اعضای هیات مدیره و روسای انجمن های تخصصی خانه صمت استان در روز جمعه ۱۸ فروردین ماه با استاندار یزد و همچنین رئیس سازمان صمت استان دیدار کردند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، اعضای هیات مدیره و روسای انجمن های تخصصی خانه صمت استان در روز جمعه ۱۸ فروردین ماه با استاندار یزد و همچنین رئیس سازمان صمت استان دیدار کردند وفرارسیدن نوروز و آغاز سال ۱۴۰۲را تبریک گفتند.

 

            توان کارشناسی و مشورتی بالای خانه صمت،  بستری برای بالندگی دستگاه ها

سید علی اکبر کلانتر در این دیدار از استاندار یزد به جهت توجه ویژه ی وی به حوزه صنعت و تولید در سال گذشته، قدردانی کرد و گفت:خانه صنعت، معدن و تجارت نیز همواره تعامل بسیار خوبی با حاکمیت داشته  و در اکثر کمیته ها و ستادهای اقتصادی استان حضور فعال و موثر داشته است.

وی با اشاره به اینکه خانه صمت استان از بیست انجمن تخصصی و سه کمیسیون تشکیل شده گفت: فرآیند انتخاب اعضاء هیئت مدیره انجمن های تخصصی خانه صمت به صورتی است که صاحبان خبره و شاخص هر رسته صنعت در یک محیط آزاد و دموکراتیک انتخاب می شوند و سپس از تجمع روسای آنها مجمع خانه استان تشکیل می شود،

وی همچنین افزود: جمع اعضاء هیئت مدیره انجمن ها و کمیسیون ها بالغ بر دویست نفر هستند که همگی از کارشناسان و صاحبان علم و تجربه و بهترین های صنعت خود می باشند.

وی یکی از مهمترین مزیت های خانه صمت را توان کارشناسی و روحیه بالای مشورتی اعضای آن دانست.

کلانتر همچنین گفت:  باید ساز و‌ کاری برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت کارشناسی و مشاوره فعالین حوزه صنعت و معدن فراهم شود.

 

 

          برگزاری سمینارهای تخصصی، راهکاری برای حمایت از صنایع و شرکت ها

داوود عظیمی، رئیس انجمن تحقیق و توسعه خانه صمت در سخنان خود در این نشست ضمن اشاره به توانمندی بالای شرکت های تولیدی و خدماتی استان خواستار برگزاری سمینارهایی به منظور معرفی و ارائه توانمندی ها و دستاوردهای شرکت ها و کارخانه های استان به شرکت های بزرگ و هولدینگ های خصوصی و دولتی استان در سال جدید شد.

 

           بهره گیری از دانش فارغ التحصیلان دانشگاهی در جهت توسعه صنعت

حمیدرضا کریم نژاد، رئیس انجمن فناوری اطلاعات استان با اشاره به اینکه سالانه در استان حدود ۲ هزار فارغ التحصیل در رشته ی آی تی وجود دارد گفت: جذب و استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی میتواند نقش قابل توجهی در توسعه ی این حوزه در استان داشته باشد.

 

            قدردان بررسی ها و پیگیری های استاندار هستیم

صادق حمامی، نائب رئیس انجمن صنایع فلزی و فولاد نیز در این دیدار گفت: استاندار تا کنون در خصوص مسائل و مشکلات این صنعت، چندین مورد پیگیری هایی را انجام داده که این پیگیری ها موجب رفع بسیاری از این مشکلات شده است.

وی افزود: از استاندار، به دلیل این پیگیری ها و بررسی ها نهایت تشکر را داریم.

 

           رفع مشکلات زیست محیطی و کمبود آب در حوزه پتروشیمی

احمد عشقان ملک، رئیس انجمن شیمیایی و سلولوزی در این نشست با اشاره به مسائل زیست محیطی این حوزه عنوان کرد: خوشبختانه توانسته ایم بسیاری از مشکلات مربوط به آب و زیست محیطی در صنعت خود را رفع کنیم.

وی افزود: سیستمی اختراع شده که میتواند 98 درصد از آب مصرفی در این صنعت را بازگردانی مشکل کمبود آب را برطرف نماید.

عشقان ملک موضوع بورس کالا و پتروشیمی ها و مضیقه هایی که برای تولید داخلی از کم عرضه شدن مواد در بورس ایجاد می شود و موجب افزایش نرخ مواد اولیه تولید داخلی نسبت به رقبای خارجی می شود را مشکل مهمی دانست و بیان داشت: نرخ مواد پتروشیمی رقبای پاکستانی و ترک گاها 25 درصد از داخلی ها ارزانتر است.

افزایش هزینه ها، با خدمات ارائه شده مطابقت ندارد

در ادامه ی این دیدار شریف فرد، نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک استان گفت: استاندار در مدت فعالیت خود برای استان و بویژه صنعتگران زحمت بسیاری کشیده اند و از این بابت قدردان ایشان هستیم.

وی در ادامه با گلایه از افزایش هزینه زمین های شرکت شهرک های صنعتی، گفت: متاسفانه شرکت شهرک ها هزینه زمین های خود را شدیدا افزایش داده که این افزایش قیمت، متناسب با ارائه خدمات نیست.

وی همچنین خواستار فراهم کردن امکان توسعه واحدهای تولیدی در کارخانه های کنونی شد و گفت: مدیران دولتی اگر گرهی را باز نمیکنند لااقل آن را کور نکنند. وی خواستار آن شد که رفع مشکلات صنعتگران در دستور کار مدیران کل ادارات قرار بگیرد.

 

 

          کمبود مواد اولیه، مشکل جدی کارخانجات فولاد القایی

محمدتقی هوشمند، رئیس انجمن فولاد، ذوب و ریخته گری در سخنان خود در این نشست تصریح کرد: متاسفانه کارخانجات فولاد القایی طی دو سال گذشته، زیان ده بوده است که دلیل این امر، کمبود مواد اولیه می باشد.

وی افزود: در این شرایط توجه ویژه برای تامین مواد اولیه واحد های این حوزه در استان از ضرورت بالایی برخوردار است.

 

            ضرورت تغییر و اصلاح قوانین مالیاتی

محمد امیرجلیلی، نائب رئیس انجمن پلیمری و فعال حوزه صنعت پلاستیک در سخنان خود، کمبود نیروی انسانی و مهاجرت از واحدهای کوچک به بزرگ از طریق تطمیع و قول حقوق های بالا را یکی از مشکلات واحدهای تولیدی متوسط و کوچک استان دانست.

وی افزود: در زمینه تامین مواد اولیه از بورس کالا با مشکلات بسیاری روبرو هستیم. متاسفانه در سال گذشته نرخ مواد اولیه صنعت پلاستیک بدلیل مهندسی عرضه در بورس کالا 107 درصد رشد داشته است. وی ادامه داد مواد اولیه ای که پتروشیمی900 دلار صادر می کند تولید کننده داخلی 1370 دلار خریداری میکند.

امیرجلیلی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی کشور، تولید کننده در واقع مالیات ناشی از تورم را می پردازد چرا که تولید کمتر و مالیات زیادتر شده است.

 

 امکان بهره گیری از تکنولوژی روز دنیا، مشکل جدی صنعت و تولید

مجتبی خبیری، رئیس انجمن آجر و فراورده های نسوز خانه صمت در این دیدار با بیان اینکه صنعت آجر یک صنعت قدیمی در استان بوده و در حال حاضر ۱۵۰ واحد صنعتی و ۲۰۰ واحد صنفی دارد گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل بخش صنعت و تولید، نبود امکان واردات تکنولوژی روز دنیا به کشور می باشد.

 

 

افزایش قیمت مس، صنعت برق را با مشکل روبرو کرده است

در این نشست همچنین شیشه بری، نائب رئیس انجمن برق و الکترونیک، در خصوص این صنعت عنوان کرد: صنعت برق و الکترونیک علاوه بر اینکه یک صنعت پاک بوده و نیاز اندکی به آب دارد، میتواند با بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی، نقش مهمی در اشتعال زایی استان داشته باشد.

وی در خصوص مشکلات پیش روی این صنعت عنوان کرد: مشکلات مربوط به افزایش قیمت مواد اولیه، بالاخص مس و رانت موجود در بورس کالا و پتروشیمی مشکلاتی را برای صنعت برق ایجاد کرده است.

 

وابستگی صنعت لوله و اتصالات به مواد پتروشیمی، کمبود و عرضه کم و ممنوعیت واردات

محمد تقی شهوازیان رئیس انجمن لوله و اتصالات استان با اشاره به ممنوعیت واردات مواد اولیه صنعت لوله و اتصالات به کشور گران بودن این مواد در اثر عرضه کم در بورس کالا و ارزانتر تمام شدن واردات با وجود کرایه سنگین و نرخ بالای ارز را غیر عادی و نوعی تزریق رانت به صنایع فوق بزرگ پتروشیمی به قیمت ضرر و زیان و نابودی صنایع پایین دست دانست و خواستار مداخله دولت و حمایت از صنایع کوچک و متوسط لوله و اتصالات شد.

 

تامین انرژی مورد نیاز بخش صنعت، مطالبه جدی صنعتگران

جلال پروانه، رئیس انجمن ماشین سازی نیز عنوان کرد: به منظور توسعه منسجم این صنعت، این انجمن در نظر دارد شهرک صنعتی تخصصی ماشین سازی ایجاد کند که یک صنعت دانش محور و پیشران برای استان و کشور است و از مدیران استان می خواهیم حالا که بخش خصوصی به میدان آمده تا با سرمایه خودش این رسالت و هدف بزرگ را تحقق بخشد از ما حمایت کنند.

وی مشکلات مربوط به قطع گاز در فصل زمستان و قطع برق در تابستان را مشکل جدی صنعتگران و رسیدگی به این مسئله را یکی از مطالبات مهم صنعتگران و لازمه جهش تولید عنوان کرد.

 

حمایت ویژه دولت  از بانوان صنعتگر و تولید کننده

در این نشست همچنین خانم دکتر مجدزاده، رئیس کمیسیون بانوان خانه صمت و فعال حوزه دارو و داروسازی در سخنان خود عنوان کرد: صنعت دارو صنعتی خاص است و جزء صنایع استراتژیک کشور است لذا به حمایت ویژه نیاز دارد ولی متاسفانه برخی مدیران استان درک کاملی از حساسیت موضوع ندارند. وی حبس سرمایه فعالین اقتصادی در اول کار برای دریافت زمین شهرک و خدمات آب و برق و گاز را مانع جدی افزایش سرمایه گذاری تولیدی دانست.

وی همچنین خواستار توسعه زمینه های قابل توجه برای گسترس صنعت داروسازی در استان شد.

مجدزاده تصریح کرد: حمایت از بانوان صنعتگر و تولیدکننده خصوصا واحدهای کوچک باید در دستور کار دولت قرار بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد آگاهی بانوان فعال در صنعت در خصوص بیماری ها باید مورد توجه قرار بگیرد و این کار از طریق آموزش امکان پذیر است.

 

کمیسیون مشاورین خانه صنعت با 14 دپارتمان تخصصی گام بزرگی در رفع موانع و ارتقاء بهره وری

آقای صابری عضو هیئت رئیسی کمیسیون مشاورین خانه صنعت در این نشست با بیان اینکه این نوآوری و ابتکار خوب خانه صمت استان کمیسیون مشاورین با بهره گیری از مدیران و صاحبان دانش و تجربه در 14 دپارتمان مختلف نظیر گمرک، صادرات و امور بین الملل، حقوقی، تامین اجتماعی، قانون کار، مالیاتی و مالی، بانکی، منابع انسانی، کسب و کار، بیمه های تجاری، محیط زیست، انرژی ، بهره وری، دانش بنیان و آموزش ایجاد شده و آماده ارئه مشورت و پاسخگویی به فعالین اقتصادی است و از اواخر سال گذشته نیز با برنامه جدیدی تحت عنوان پنجشنبه های صنعتی این مشاوره ها را به داخل کارخانه ها برده است این تجربه را که سعی میکند اهمیت علوم نظری، تحقیق و توسعه و مشاوره را به یک فرهنگ در حوزه اقتصاد تبدیل کند با اهمیت دانست.  

 

سازه های فولادی انتهای زنجیره صنعت فولاد و نخستین پله ایجاد صنایع دیگر است

آقای خلیلی رئیس انجمن سازه های فولادی نیز ضمن تشکر از استاندار و خانه صنعت که زمینه این نشست را فراهم کردند بیان داشت: سازه های فولادی انتهای زنجیره صنعت فولاد و نخستین پله ایجاد صنایع دیگر است و در چند سال اخیر با برنامه ریزی و پیگیری انجمن پیشرفت های خوبی در توسعه کیفی و کمی این صنعت اتفاق افتاده است. اما متاسفانه شرکت های بزرگ دولتی و خصولتی معدنی و صنعتی استان کارهای خود را به شرکتهای خارج از استان می سپارند در حالیکه در استانهایی مثل اصفهان و آذربایجان و خراسان عکس این موضوع اتفاق می افتد.

خلیلی بر مشکل نیروی انسانی و فرهنگ مدرک گرایی و پشت میز نشینی جوانان تاکید و خواستار تربیت نیرو در دانشگاه متناسب با نیازهای کشور و استان شد.

 

نخ وارداتی از چین 50 هزار تومان ارزانتر است

آقای حسینی نایب رئیس انجمن نساجی گفت برای تولید پارچه رومبلی که یکی از برندهای استان و کشور است و استان یزد صادرات خوبی هم دارد به مشکل گران بودن مواد اولیه داخل و رقابت برخوردیم به گونه ای که نخ مرغوب وارداتی از کشور چین 50 هزار تومان از نخ داخل ارزانتر است.

 

لزوم همراهی بیشتر کارکنان اجرایی استان یا فعالین صنعت و معدن مانند مدیران ارشد استان

آقای افضلی پور رئیس انجمن معادن فلزی و ذغال سنگ با تشکر از استاندار یزد به خاطر اهتمام به معدن و صنعت استان نظارت بیشتر بر اجرایی شدن دستورات و مصوبات و نرمش بیشتر با تولیدکنندگان در مقاطع حساس برای جلوگیری از ضرر و زیان به تولید را خواستار شد.

 

 

هفته ای 25 تن اسید نیتریک برای تولید کننده ای با روزانه 30تن مصرف

جراح زاده رئیس انجمن کود و سموم کشاورزی استان با بیان اینکه تامین زنجیره تولیدات کشاورزی کشورها جزء استراتژی های اصلی است گفت: مشکل اصلی ما تامین مواد اولیه است. چگونه می خواهیم جهش تولید داشته باشیم وقتی شرکتی که روزانه 30 تن اسید نیتریک به عنوان ماده اولیه مصرف دارد تنها می تواند هفته ای 25 تن، آن هم با سختی تهیه کند.

 

در پایان رئیس خانه صمت ضمن تشکر مجدد از استاندار بخاطر اینکه در یک روز تعطیل بیش از دو و نیم ساعت برای شنیدن دیدگاه ها ، نقطه نظرات، درخواست ها و پیشنهادات روسای تشکل های تخصصی صنعتی و معدنی استان اختصاص دادند برای تعامل هرچه بهتر و بیشتر دولت و بخش خصوصی پیشنهاد نمود:

با توجه به تجربه خوبی که خانه صمت چند سال قبل در یک نظر سنجی بزرگ در خصوص اعلام رضایت  ویا عدم آن از دستگاه های اجرایی ، بانکها و شرکت های خدماتی دولتی از  فعالین اقتصادی حوزه صنعت و معدن استان داشت و نتایج خوبی هم گرفته شد، 30 درصد از تعیین رتبه و امتیاز دستگاه های دولتی مرتبط با اقتصاد استان را به این تشکل بسپارند.

در خصوص مسئله و مشکل زیست محیطی صنایع و معادن استان کار مطالعاتی خوبی در خانه انجام شده و به راه کار مناسبی رسیدیم که چنانچه کمک و حضور موثر دولت باشد این موضوع مهم استان تا حدود زیادی قابل حل است.

کلانتر در خصوص حل مشکل مهاجرت غیر حرفه ای کارگران بین شرکت ها پیشنهاداتی ارائه نمود و خواستار بهره گیری از کشورهای توسعه یافته صنعتی شد.

 

تداوم ماهیانه نشست استاندار با خانه صمت و بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی

در ادامه این نشست استاندار یزد ضمن قدردانی از خانه صنعت و روسای انجمن های تخصصی و کمیسیون های این تشکل و تشکر از مطالب مهم و نکات خوبی که مطرح کردند آمادگی خود را برای تداوم این نشست به صورت ماهیانه بیان داشت و گفت برای هرجلسه یک یا دو موضوع را مشخص کنید تا بحث و بررسی کنیم. وی بر لزوم بهره گیری از ظرفیت خانه برای پر کردن شکاف بین بخش خصوصی و دولت در سال پیش رو تاکید نمود و از رئیس خانه خواست تا ساز و کار لازم را برای این مهم ارائه نماید.

 

استفاده از ظرفیت وتوان کارشناسی بخش خصوصی در تصمیم گیری ها

دکتر فاطمی تاکید نمود هیچ منعی برای حضور نماینده خانه در کلیه کارگروه ها و کمیته های استان به استثنای شورای تامین نخواهد بود و باید از ظرفیت های بخش خصوصی در تصمیم گیری های مرتبط با حوزه اقتصاد استفاده شود. لذا هر جا که احساس می کنید حضورتان مهم و موثر است اعلام کنید تا دعوت کنند.

ارزیابی دستگاه های اجرایی حوزه اقتصادی توسط خانه صمت استان

استاندار یزد گفت ما از اینکه ارزیابی عملکرد و رضایتمندی از دستگاه های اجرایی و خدماتی مرتبط با حوزه اقتصاد و صنعت و تولید با همکاری و توسط خانه صمت انجام شود استقبال میکنیم.

آنچه در استان قابل حل کردن باشد را باید حل کنیم و هیچ بهانه ای نباید باشد/موارد سطح ملی را از طریق وزرا و کمیسیون های تخصصی دولت طرح و پیگیری میکنم.

وی در ادامه بر حل مشکلات ومانع زدایی از تولید و محیط کسب و کار تاکید کرد و گفت مسائل و مشکلات  را انجمن به انجمن تهیه و جمع بندی کنید و من دستگاه های اجرایی و خدماتی دولت را پای کار می آورم و موظف میکنم مشکل و مانع را از جلوی پای شما بردارند.  انتقال مشکلات و مسائل این حوزه پس از جمع بندی از طریق رئیس خانه به من منتقل شود و من حداکثر ظرف یک هفته وقت می دهم و جلسه میگذارم و آنچه در استان قابل حل کردن باشد و منع قانونی نداشته باشد را باید حل کنیم و هیچ بهانه ای نباید باشد و حتی تا جایی که خمش قانون اجازه دهد به نفع تولید جهت گیری خواهیم کرد و موارد سطح ملی را هم با انجام کار کارشناسی بر روی مشکل و راه کار پیشنهادی برای حل آن و تطبیق با قوانین بالا دستی بررسی و ارائه دهید و  چنانچه پیشنهاد و راه کار قوی و محکم و جمع بندی دقیق و علمی و کارشناسی شده باشد، قول می دهم از طریق وزیر و معاونین مربوطه و کمیسیون های تخصصی دولت طرح و پیگیری کنم.

 استفاده از بازار سرمایه و بورس برای تامین مالی تولید

استاندار سپس بر استفاده از بازار سرمایه و بورس برای تامین مالی خصوصا شرکت های بزرگ تاکید نمود و گفت: البته با تلاشی که شد و حساب های شرکت های بزرگ امسال به بانک های استان منتقل خواهد شد بنیه بانکها هم بهتر می شود.  بانک ها موظفند تامین مالی تولید خصوصا واحدهای کوچک و متوسط را به نحو احسن انجام دهند.

 

شرکت های بزرگ باید به عنوان پیشران عمل کنند و از تولیدات داخل استان  استفاده کنند.

دکتر فاطمی بر استفاده از ظرفیت ها و توانمندی شرکت های استان تاکید نمود و گفت شرکت های بزرگ صنعتی، معدنی دولتی و نیمه دولتی باید به عنوان پیشران عمل کنند و حداکثر استفاده را از تولیدات و خدمات داخل استان بکنند.

وی افزود: من از برگزاری رویداد معرفی توانایی های شرکت های داخل استان حمایت میکنم و خودم به اتفاق مدیران شرکتهای بزرگ در این رویداد شرکت خواهم کرد.

اهمیت کار بر روی براند (یزد ساخت) یا همان (ساخت ایران- یزد)/استان یزد سنگ بنای صنایع دانش محور و پیشرفته و الگوی کشور باشد.

استاندار یزد بر اهمیت کار بر روی براند ( نشان ) یزد ساخت یا همان (ساخت ایران- یزد) تاکید نمود . وی همچنین از صنعتگران خواست تا با ایجاد و هرچه فعالتر نمودن واحدهای تحقیق و توسعه و با بهره گیری از دانشگاه ها، طرح بورسیه نخبگان یزد، شرکت های دانش بنیان و مشاورین بر افزایش بهره وری منابع آب ، انرژی، منابع انسانی و مالی  اهتمام ویژه بورزند و استان یزد سنگ بنای صنایع دانش محور و پیشرفته و الگوی کشور باشد.

اعطای زمین برای ساخت مسکن کارکنان

استاندار یزد آمادگی خود را برای اعطای زمین به شرکت هایی که تمایل به ساخت مسکن برای کارکنان خود دارند اعلام نمود و درخصوص مسئله کمبود نیروی کار ماهر و ساده در استان و مشکل جذب نیرو و مهاجرت نیروی کار با تجربه به واحدهای جدید آماده بررسی پیشنهادات و کمک به حل آن هستیم.

 

 

کد خبر: 2060
  تاریخ خبر : 20 فروردین 1402
 مدیر روابط عمومی
 686