خبــر برگزیده

دومین پنجشنبه صنعتی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در کارخانه کاشی مسعود ایران

دومین پنجشنبه ی صنعتی خانه صمت در روز یازدهم اسفند ماه در کارخانه کاشی مسعود ایران برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، دومین پنجشنبه ی صنعتی خانه صمت در روز یازدهم اسفند ماه در کارخانه کاشی مسعود ایران برگزار شد.

در این سفر صنعتی، رئیس خانه صمت به همراه مدیران دپارتمان های کمیسیون مشاورین خانه صنعت، معدن و تجارت استان و مدیر سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصاد دارایی یزد، با مدیرعامل و مدیران ارشد کارخانه کاشی مسعود دیدار کردند. 

سید علی اکبر کلانتر رئیس خانه صمت استان در ابتدای این نشست، ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم حاج حسین فرشاد پور موسس شرکت کاشی  مسعود ایران و از بزرگان صنعت کاشی، گزارشی از وضعیت عمومی صنعت استان ارائه کرد.

وی در خصوص تاریخچه و دلیل ایجاد کمیسیون مشاورین خانه صمت افزود:  هدف از ایجاد این کمیسیون که در بیش از دوازده دپارتمان تشکیل شده است کمک به کارآفرینان حوزه صنعت و معدن استان برای انتخاب و استفاده از مشاورین مطمئن و باتجربه برای حل مشکلات مبتلابه بخش تولید استان و همچنین اشاعه فرهنگ بهره گیری از اندیشه متخصصین و مشاوره با اهل فن و تجربه می باشد.

 در ادامه مشاورین حاضر در جلسه ضمن معرفی خود و حوزه مشاوره دپارتمان مربوطه، آمادگی خود را برای  ارائه مشورت به بخش های مختلف شرکت اعلام داشتند.

 

علی فرشاد پور مدیرعامل کارخانه کاشی مسعود، ضمن تشکر از خانه صمت برای برگزاری این رویداد مهم،  عنوان کرد: امروزه مجموعه ای از تمام تخصص های مشاورین خانه صمت به عنوان مشکل و مسئله در بسیاری از صنایع و شرکت ها وجود دارد و تمامی صنایع استان به نوعی نیازمند راهنمایی و بهره گیری از تخصص مشاوران خانه صمت خواهند بود.

 

در ادامه دیگر مدیران ارشد شرکت کاشی مسعود ایران و اعضا کمیسیون مشاورین حاضر در جلسه نقطه نظرات و دیدگاه های خود را بیان نمودند

 

یکی از موضوعاتی که به صورت عمده در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، مسائل و مشکلات بانکی و انتقال پول چه در حوزه صادرات و چه در حوزه واردات بود.

 

تعیین حد اعتباری مصوب توسط بانک ها برای صنایع و عدم پایبندی به این حد مصوب و همچنین عدم پرداخت های به موقع، سبب میشود تا صنایع در برنامه ریزی مالی خود دچار مشکل شوند.

 

مشکلات مربوط به صادرات از دیگر موضوعاتی بود  که در این نشست مورد بحث قرار گرفت. متاسفانه در حال حاضر بیشتر از ۹۰ درصد صادرات تنها به ۳ کشور صورت میگیرد.  عدم تنوع سازی بازار هدف سبب شده تا صادرکنندگانی که سال ها برای بازاریابی، بازارسازی، توسعه و پایداری بازار زحمت کشیده و هزینه کرده اند، براحتی سهم بازار را از دست داده و متضرر شوند. در این میان دولت باید حمایت کرده و به فکر تنوع سازی بازار هدف باشد.

 

همچنین عنوان شد: برای واردات و صادرات یک صنعت باید ایستگاه امن وجود داشته باشد تا تولید کننده بجای آنکه دغدغه بازار،مشتری و موضوعات حاشیه ای داشته باشد، بتواند تنها روی تولید تمرکز کرده و محصولات باکیفیت تری تولید کند.

 

مشکل تحریم های ظالمانه و اینکه عدم ارتباط  با سایر کشورها سبب شده تا علاوه بر آنکه در زمینه صادرات و بازاریابی محدود شده ایم، از نظر تکنولوژی و دانش و همچنین جذب سرمایه نیز محدود شویم. و اینکه برای حل این مسائل باید در نگاه اقتصاد کلان کشور تغییر ایجاد شود از دیگر موضوعات مهم مطرح شده بود.

 

مسئله دیگری که بخش صنعت و تولید  را با مشکل روبرو کرده و در این نشست مورد بحث قرار گرفت، کمبود انرژی بویژه برق و گاز مورد نیاز صنایع می باشد. قطعی گاز صنایع در زمستان و قطعی برق در تابستان، صنعتی مانند کاشی و سرامیک که بزرگترین منبع  درآمد و اشتغال زایی در استان میباشد را با مشکلات جدی روبرو کرده است. در  این خصوص پیشنهاد شد تا  واحدهای کاشی به صورت مشترک در زمینه تامین برق و انرژی صنعت کاشی استان سرمایه گذاری کرده و قرار شد تا این پیشنهاد به صورت کاملتر ارائه شده و توسط خانه صمت پیگیری شود.

 

از دیگر دغدغه های بخش صنعت که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت، مسئله تامین نیروی انسانی و کوچ نیروهای متخصص بین شرکت ها می باشد که این مسئله میتواند ضربه بزرگی به یک واحد تولیدی که سال ها برای آموزش یک نیروی متخصص هزینه کرده است، وارد کند و متاسفانه قانونی در این رابطه وجود ندارد.

در این خصوص پیشنهاد شد تا مانند بسیاری از کشورهای دنیا قانونی مصوب شود تا استخدام نیروها بدون اخذ رضایت نامه محل کار قبل ممنوع باشد.  

همچنین با همراهی مدیر عامل و مدیر تولید این مجموعه، از خط تولید کارخانه و همچنین نمایشگاه کارخانه کاشی مسعود بازدید وجزئیات مراحل خط تولید تشریح شد.

 

در انتها رئیس خانه صمت ضمن تشکر از همراهی  مدیریت کاشی مسعود، ابراز امیدواری کرد که با برگزاری مستمر پنجشنبه های صنعتی، مشکلات مطرح شده در این نشست ها با راهنمایی مشاورین و پیگیری های مجدانه خانه صمت مرتفع گردد.

 

کد خبر: 2059
  تاریخ خبر : 13 اسفند 1401
 مدیر روابط عمومی
 1320