خبــر برگزیده

رییس خانه صمت استان یزد در نشست طلایه داران پیشرفت ایران با رئیس جمهور:

درصد قابل توجهی از بار اشتغال کشور بر دوش یزد است/ ضرورت توجه ویژه دولت به استان

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در نشست طلایه داران پیشرفت ایران با رئیس جمهور که در تاریخ ۲۲ دی ماه در سالن کوثر استانداری برگزار شد، با اشاره به جایگاه صنعتی استان یزد و همچنین نقش این استان در اشتغال زایی برای استان های مجاور، خواستار توجه ویژه دولت به این استان مهم صنعتی و معدنی شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، در پی دومین سفر ریاست جمهوری به استان یزد، نشست طلایه داران پیشرفت ایران با رئیس جمهور در تاریخ ۲۲ دی ماه در سالن کوثر استانداری یزد تشکیل شد‌.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این نشست با بیان اینکه یزد یک استان مهم صنعتی و معدنی است گفت: به ازای هر ۳۰۰ نفر یک کارخانه در استان وجود دارد که چندین برابر سرانه کشور است.

وی افزود: ۴۸ درصد اشتغال استان یزد از ناحیه صنعت بوده که در مقایسه با ۳۲ درصد میانگین کشوری، رقم قابل توجهی است.

سید علی اکبر کلانتر گفت: استان یزد با وجود محرومیت ها، بار اشتغال ۵ استان مجاور و ۱۱ استان دیگر کشور را بر عهده دارد به طوری کهاز 234 هزار شغل ایجاد شده، 95 هزار نفر یعنی ۴۰ درصد از شاغلین استان، مهاجر از استان های دیگر می باشند.

وی ادامه داد: از 25 هزار شغل ایجاد شده در سال گذشته 19 هزار نفر غیر بومی و تنها 6 هزار نفر بومی هستند.

وی تصریح کرد: دولت باید به کارآفرینان این استان که مسئله بیکاری چندین استان دیگر را هم حل کرده اند توجه ویژه داشته و در اعتبارات، تسهیلات و زیرساخت هایی که برای استان در نظر می گیرد، این موارد را نیز لحاظ کند.

رئیس خانه صمت با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن و همچنین بخش تولید، همواره با مشکلات بسیاری روبرو هستند افزود: مشکلات کهنه ی این حوزه زیاد است و مسئولین نیز به این مشکلات آگاه هستند.

وی در خصوص کمبود نقدینگی و تسهیلات بخش مولد بیان کرد:  با توجه به افزایش ناگهانی نرخ مواد اولیه و قیمت ارز، نیاز به نقدینگی بخش مولد چندین برابر شده و این در حالی است که بانک ها در این زمینه با بخش صنعت و تولید همکاری نمی کنند.

کلانتر افزود: نرخ موثر بهره بانکی در 60 درصد اقتصاد دنیا عملا به صفر رسیده ولی متاسفانه اخیرا تجربه شکست خورده افزایش نرخ بهره بانکی و ایجاد مسابقه جذب سپرده با افزایش نرخ سود دوباره در کشور کلید خورده و بهره بانکی را به 23 درصد افزایش دادند که صد در صد به ضرر تولید است.

وی در ادامه تصریح کرد: ریشه این مشکل تنها از بانکها نیست بلکه سیاست های کلان اقتصادی غلط است. باید سیاست ها بگونه ای برنامه ریزی شود که بانک های تجاری و توسعه ای و سرمایه گذاری تفکیک شوند.

سید علی اکبر کلانتر با اشاره به سایر مشکلات حوزه صنعت و معدن افزود: تاثیر افزایش ناگهانی قیمت دلاردر بازگشت ارز حاصل از صادرات، تعدد سامانه ها و مشکلات مرتبط با آنها، مشکل بورس کالا و سهمیه ، مشکلات تامین انرژی مورد نیاز صنعت از جمله برق و گاز و نبود آمار دقیق و صحیح در حوزه صنعت، از جمله مسائلی هستند که تولیدکنندگان و فعالان حوزه صنعت و معدن همواره با آن روبرو بوده و سبب بی اعتمادی کارآفرینان و فعالان این حوزه به دولت و مهاجرت کارآفرینان خواهد شد.

رئیس خانه صمت در انتها  با تاکید بر جایگاه صنعتی استان یزد، خواستار رسیدگی ویژه دولت سیزدهم به این مسائل و توجه بیشتر آنها به تولیدکنندگان،کارآفرینان و فعالان حوزه صنعت و معدن شد.

کد خبر: 2047
  تاریخ خبر : 24 دی 1401
 مدیر روابط عمومی
 739