خبــر برگزیده

رئیس خانه صمت استان یزد خبر داد؛

یزد با ۳۵ درصد اشتغال صنعتی نیروهای غیربومی، سومین استان مهاجر پذیر کشور

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان که با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزاری نیرو و ارشاد برگزار شد، تاکید کرد: حالا که استان یزد در شرایط فعلی کشور در راستای یاری هموطنان و مهاجرین خارجی اقدام و در کاهش به سزای آمار بیکاری کشور کمک کرده، این برای مردم حداقل انتظار ممکن است که بودجه، امکانات و تسهیلات این خدمت را هم مطالبه کنند تا به استان پرداخت شود.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت یزد، صبح شنبه 16 اسفندماه، نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان یزد با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، رضا اردکانیان وزیر نیرو، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدعلی طالبی استاندار و معاونین استانداری، محمدرضا صباغیان نماینده مجمع نمایندگان استان یزد در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مدیران استان و روسای تشکل های بخش خصوصی یزد برگزار شد.

 

یزد، مرکز استراتژیک اقتصاد کشور

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این نشست ضمن ابراز خرسندی از این که آقایان جهانگیری و اردکانیان دو تن از نخبگان کشور و فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف به نمایندگی ازکابینه دولت در استان یزد حضور یافته اند، بیان داشت: کشورهای توسعه یافته همواره کوشیده اند با بهره مندی از نخبگان جامعه و ورود آن ها به عرصه مدیریت، شرایط فرهنگی و اقتصادی کشور خود را اعتلا بخشند. برای مثال کشور بنگلادش موفق شد توسط یک خانم نخبه ۷۳ ساله طی ۱۰ سال، تولید ناخالص خود را از ۱۰ میلیارد دلار به ۳۰۰ میلیارد دلار و رشد اقتصادی را به 8/7 درصد برساند.

سیدعلی اکبر کلانتر در ادامه با اشاره به اینکه استان یزد، مرکز استراتژیک اقتصاد کشور است، عنوان داشت: این استان با یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت یعنی 4/1 درصد جمعیت و 8/4 درصد وسعت کشور با حداقل امکانات و بدون دسترسی به مواهب طبیعی مثل آب، جنگل و دریا توانسته است با همت و سخت کوشی مردمانش، طی صدها سال به یک مرکز مهم اقتصادی در کشور تبدیل شود به نحوی که بالاترین میزان بهره‌وری اقتصادی کشور را بعد از تهران و استان‌های نفت‌خیز به خود اختصاص دهد. یزد، چهارمین یا پنجمین استان صنعتی و دومین استان معدنی کشور است و به ازای هر ۲۵۰ نفر شهروند یزدی، یک کارخانه در این استان صنعتی ایجاد شده و در خیلی از رسته های صنعتی نظیر کاشی و سرامیک، نساجی، برق، غذایی، فولاد و شیمیایی سرآمد کشور است. استان یزد بالاترین اشتغال صنعتی با ۴۶ درصد نسبت به میانگین ۳۲ درصدی کشور را دارد.

 

۳۵ درصد اشتغال صنعتی استان یزد سهم نیروهای غیربومی/ لااقل بودجه و تسهیلات این خدمات یزدی ها را پرداخت کنید!

وی در ادامه تصریح کرد: اما نکته حائز اهمیت دیگر که انتظار داریم مسئولین محترم قوای سه گانه بدان توجه مضاعفی داشته باشند این مهم است که این استان، سومین استان مهاجرپذیر کشور بعد از تهران و البرز است که سرریز اشتغال و بیکاری ۵ استان همجوار و ۱۵ استان دیگر کشور را به دوش می کشد به طوری که ۳۵ درصد اشتغال صنعتی و ۳۳ درصد اشتغال کل استان یزد از نیروهای غیربومی می باشد. از طرفی جمعیت صدهزار نفری مهاجر اتباع بیگانه نیز در این استان صاحب شغل هستند و از بهداشت و مسکن و زیرساخت های استان بهره مند می باشند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد با بیان اینکه یزدی ها همواره به نجابت، تعامل و همزیستی مسالمت آمیز شهره اند، تاکید کرد: حالا که این استان در شرایط فعلی کشور در راستای یاری هموطنان و مهاجرین خارجی اقدام و در کاهش به سزای آمار بیکاری کشور کمک کرده، این برای مردم حداقل انتظار ممکن است که بودجه، امکانات و تسهیلات این خدمت را هم مطالبه کنند تا به استان پرداخت شود.

 

با همفکری نخبگان و تشکل های بخش خصوصی می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد

کلانتر ادامه داد: جناب آقای جهانگیری قبول داریم که در شرایط بسیار سختی مدیریت اجرایی کشور را برعهده دارید و با سخت‌ترین تحریم‌ها و حتی محاصره اقتصادی کمرشکن دست و پنجه نرم می‌کنید و بی انصافی است اگر همه تقصیرها و مشکلات را به گردن دولت بیندازیم اما باید پذیرفت که بعضی از مشکلات کشور ریشه در داخل دارد و باید با اتحاد و همفکری با مردم خصوصاً تشکل‌های بخش خصوصی و نخبگان، بهترین راهکار علمی متکی بر اصول و تجربه را برای حل این معضلات یافت.

 

اقتصاد مقاومتی، محور اصلی تمامی اقدامات کشور قرار گیرد

دبیر کمیته پایش مصوبات ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد خاطرنشان کرد: محور، جان مایه و نقطه تلاقی همه سیاست های کلی، اقتصاد مقاومتی تولید است و مسئولین اجرایی و دیگر قوای سه گانه باید حمایت از آن را محور اصلی تمامی اقدامات خود قرار دهند.

 وی در ادامه تصریح کرد: بنده به عنوان یکی از اعضای ستاد اقتصاد مقاومتی استان یزد وظیفه خود می‌دانم که از سعه صدر و افکار مترقی استاندار محترم و ریاست محترم سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و همکارانشان تشکر و قدردانی نمایم چراکه به معنای واقعی کلمه به بخش خصوصی به ویژه حوزه صنعت و تولید اهمیت داده اند که این نگاه مدیران استان یزد می تواند برای کشور الگو باشد. به طور مثال مسئولان نامبرده در یزد به پیشنهاد خانه صمت تعداد زیادی از جلسات اقتصاد مقاومتی را به بررسی مسائل و مشکلات انجمن های تخصصی صنایع همگن استان اختصاص داده اند و همچنین دبیری کمیته پایش و پیگیری اجرای مصوبات ستاد را نیز به خانه صمت واگذار کرده اند که تاثیر بسیار خوبی در پیشبرد اهداف این ستاد داشته است.

 

هفت خان تامین مالی از بانک ها، گلایه همگانی صنعتگران

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دشواری تامین مالی از بانک‌ها برای بخش صنعت بعد از تغییرمداوم قیمت مواد اولیه و بی ثباتی قوانین و مقررات از مهمترین مولفه ها می باشد که همگان از آن گله دارند، افزود: در استان یزد از طریق طرح رونق تولید و تبصره ۱۸ تاکنون از میان انبوه تقاضای فعالان بخش خصوصی، تنها 3800 میلیارد تومان به تصویب رسید و متقاضیان به بانک‌ها معرفی شدند. ولی پس از عبور از گلوگاه های اداری اعم از بدهی های مالیاتی، تامین اجتماعی و تاییدیه های دایره املاک شهرداری جهت تامین وثایق و همچنین بررسی مسائل مرتبط با چک برگشتی و... توام با گذر از سخت گیری ها و سلایق بانک ها، تنها ۳۳ درصد از این مهم یعنی ۱۲۷۰ میلیارد تومان به متقاضیان پرداخت شد؛ در حالی که نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه ثابت بخش صنعت حداقل ۵ برابر عدد فعلی است. چرا که به دلیل جهش ۶ برابری نرخ ارز، عدم امکان استفاده از یوزانس وLC ، تحمیل ۱۰ الی ۳۰ درصد هزینه اضافی برای واردات مواد اولیه و.... قیمت تمام شده و هزینه های تولید  چند برابر شده، ولی تسهیلات پرداختی تنها ۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است و اگر بخواهیم 1270 میلیارد تومان تسهیلات پرداختی را به نرخ ارز که رابطه مستقیمی با تولید دارد، به نرخ روز ارز محاسبه کنیم  معادل۵۳ میلیون دلارتسهیلات پرداخت شده است. در صورتیکه بر اساس نرخ ارز پیش از جهش ، باید ۳۲۰ میلیون دلار یعنی 8000 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می شد تا چنانچه بقیه مولفه های کسب و کار مثل تقاضای داخل و صادرات و برگشت ارز در شرایط مطلوبی بود رونق و جهش تولید اتفاق می افتاد.

کلانتر در پایان بیان داشت: موارد زیاد دیگری نیز از طریق همکاران جهت ارائه در این جلسه از من خواسته شده بود که علاوه بر اینکه بارها گفته شده و مسئولین بهتر از ما می دانند متاسفانه دراین زمان کم امکان طرح آن نیست ولی امیدواریم هرچه زودتر فشارها کاهش یابد، اقتصاد کشور آرامش پیدا کند و بیشتر از این فرصت های توسعه کشور از دست نرود.

کد خبر: 1799
  تاریخ خبر : 18 اسفند 1399
 مدیر روابط عمومی
 1858