خبــر برگزیده

گزارش برنامه تلویزیونی ساخت ایران_ یزد:

از واحدهای نمونه صنعتی سال 99 در آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن یزد تقدیر شد

با حضور مقامات ارشد کشوری و استانی، آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان یزد با هدف تقدیر از واحدهای نمونه صنعتی استان و کادر درمان و صنعتگرانی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا نسبت به ایفای مسئولیت اجتماعی خود اقدام کرده اند، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد، عصر چهارشنبه، پانزدهم بهمن ماه، آیین تجلیل از برگزیدگان صنعت و معدن استان با هدف تقدیر از واحدهای نمونه صنعتی استان در سال 1399 با حضور مسئولان ارشد وزارت صمت و استان یزد و همچنین بزرگان صنعت و معدن با رعایت اصول، پروتکل ها و مراقبت های بهداشتی در جمعی محدود برگزار شد و شهروندان و دیگر فعالان صنعتی استان از طریق پخش زنده شبکه استانی یزد و لایو پیج اینستاگرام خانه صمت استان بیننده این برنامه تلویزیونی با عنوان "ساخت ایران _ یزد" بودند.

 

 

یک هزار و ۳۲۲ واحد تعطیل شده به چرخه اقتصاد کشور بازگشت

سعید زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این مراسم با اشاره به اینکه تحریم های سال ۹۱ و تحریم های سال ۹۷، وقایعی بود که فراز و نشیب‌های بسیاری را برای یزد رقم زد، اظهار داشت: در برخی موارد آثار خوبی دیدیم که حفظ واحدهای موجود صنعتی از جمله آنها بود. در این حوزه یکی از راهبردهای ما بهره‌وری سرمایه بود که کار جدی در این حوزه آغاز شد و در شرایطی که سرمایه گذاری و تامین منابع با خلل مواجه شده بود، استفاده از ظرفیت‌های خالی در دستورکار قرار گرفت.

این مقام مسئول عنوان کرد: در چرخه صنعت هر چه ظرفیت خالی و واحد تعطیل داشتیم، احصا و ۱۳ هزار واحد تعطیل در کشور شناسایی شد. در گام اول، سرمایه گذاری های جدید را در این واحدها به کار گرفتیم به نحوی که تا امروز هزار و ۳۲۲ واحد تعطیل شده به چرخه اقتصاد کشور بازگشت و با همین نگاه که به ساخت داخل و استفاده از ظرفیت ملی وجود داشت، گشایشی در حوزه تولید اتفاق افتاد و در پایان سال ۹۸ و سه ماهه سال ۹۹ شاهد رشد بودیم اما این رشد کفایت نمی کند.

وی تصریح کرد: تحریم ها نشان داد که در برخی حوزه ها باید کار ویژه انجام شود تا در صورت سخت تر شدن تحریم و تکرار اتفاقات سالهای ۹۱ و ۹۷، دچار مشکل نشویم.

 

چاره ای جز تولید محوری نداریم

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد صنعتی حرکت کنیم، چاره ای جز تولیدمحوری نداریم اما باید مراقب باشیم در باتلاق صنایع با تکنولوژی پایین گرفتار نشویم.

زرندی همچنین تاکید کرد: توسعه سرمایه گذاری در کشور باید حداقل به پنج تا ۱۰ برابر میزان فعلی برسد اما در این مسیر اگر بازارهای موازی تولید مثل ارز و مسکن، جذاب‌تر از تولید باشند، محال است که تولید روی خوش ببیند.

 

استفاده از ماشین الات خارجی شایسته نیست/ یزد پیشگام در تولید ماشین آلات صنعتی باشد

زرندی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: استان یزد در حوزه کاشی و سرامیک رتبه اول کشور را داراست و۸۶ کارخانه در این حوزه فعالیت می کنند پس بر این اساس شایسته نیست این تعداد کارخانه، با افتخار از ماشین آلات ایتالیایی استفاده کنند و باید به سمت بومی سازی ماشین آلات برویم. این اتفاق در حوزه ماشین آلات صنعتی باید رخ دهد. این خطای راهبری که سالها انجام داده ایم، باید به پایان برسد. یزد می تواند در این زمینه پیشگام باشد.

 

 

درخشش صنعتگران یزد در مقابله با کرونا و تامین تجهیزات بیمارستان ها

محمدعلی طالبی استاندار یزد در این مراسم گفت: صنعتگران یزد علاوه بر فعالیت های چشمگیر صنعتی و روشن نگه داشتن چراغ صنعت استان، ایثارگرانه در مقابله با کرونا و تامین تجهیزات وارد عرصه شدند و در این زمینه نیز خوش درخشیدند.

طالبی از همه دستگاه های مسئول در بخش تولید استان نیز قدردانی کرد و افزود: تلاش‌های دستگاه قضایی استان یزد نیز برای حل و فصل مسائل حوزه صنعت که گاه از دولت جلوتر بوده، قابل تقدیر است که امیدواریم این روحیه برای رفع مشکلات صنعت، الگویی برای کشور باشد.

وی اظهار امیدواری کرد: بتوانیم در کنار هم روزهای سخت را پشت سر بگذاریم و با همدلی که بین مدیران دستگاه های دولتی وجود دارد، بخش تولید و صنعت استان یزد را پر فروغ‌تر از گذشته به دنیا و کشور معرفی کنیم.

 

 

تولید، بالاترین اثر چندبرابرکنندگی سرمایه ورودی را دارد/ یزد، پیشتاز در بهره وری اقتصادی

سیدعلی اکبر کلانتر رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این آیین با بیان اینکه بخش تولید صنعتی دارای بالاترین اثر چندبرابرکنندگی سرمایه ورودی است همچنین ایجاد هر شغل صنعتی منجر به ایجاد حداقل 2 شغل(جانبی و القایی) دیگر در اقتصاد می­شود گفت : برای ایجاد هر شغل در صنایع کوچک و متوسط کشور به صورت متوسط چند صد میلیون تومان سرمایه گذاری لازم است، لذا پشتیبانی موثر و کارآمد برای حمایت از واحدهای موجود و فعال شدن مجدد واحدهای تعطیل و از رده­خارجی که دارای توجیه اقتصادی باشند ضروری می­باشد.

کلانتر تصریح کرد: استان یزد بالاترین نسبت میزان بهره­وری اقتصادی (بدون رانت منابع نفت، گاز، معدنی و انرژی) در بین 30 استان کشور (بدون پایتخت) را دارد.

 

سلطه بخش خدمات و فعالیت های سوداگری در یزد موجب خروج سرمایه ها از بخش تولید شده است

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت استان یزد چهارمین استان صنعتی کشور است و در حالیکه میانگین اشتغال صنعتی کشور 32 درصد است یزد با 46 درصد اشتغال صنعتی بالاترین نسبت در بین استان های کشور را دارد.

وی با اشاره به اینکه در فاصله سال های 84 تا 98 اشتغال صنعتی کشور روی عدد 4 میلیون نفر ثابت مانده ولی در این دوره آمار اشتغال بخش خدمات افزایش داشته است گفت: باید توجه داشت که بخش خدمات ارز آوری چندانی ندارد و به اندازه صنعت مفید نیست.

کلانتر تصریح کرد: سلطه فعالیت های سوداگری، سفته بازی، معامله زمین و مسکن لوکس در استان صنعتی یزد موجب خروج سرمایه ها از بخش مولد به این گونه فعالیت ها شده که بیکاری، فقر و فساد را به همراه دارد. به طور مثال فقط در منطقه صفائیه یزد حدود ده هزار میلیارد تومان و در کل استان نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان مسکن لوکس و خالی ساخته شده ویا در حال ساخت است که این پول از کل نقدینگی و پول در گردش استان یزد بیشتر است.

 

چرا به توصیه دلسوزان و صالحین در خصوص اصلاح نظام بانکی توجه نشد؟!

کلانتر در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: چقدر داد زدیم پرداخت سودهای بالا توسط بانک های خصوصی و موسسات اعتباری با هدف جذب سپرده بیشتر، فعالیت های مولد را از بین می برد. چرا به توصیه دلسوزان و صالحین در خصوص اصلاح نظام بانکی و پولی و حذف ربا و از این دست تذکر های ما توجه نشد. و کار به جایی رسید که فعالین اقتصادی مجبور شوند برای رفع موانع کار و کسب خود، به کارگروه ها و مقامات ارشد اجرایی و قضایی پناه ببرند یا از سر اضطرارمتوسل به روش های ناصواب شوند.

 

ظرف شصت سال گذشته، 44 درصد از واحدهای صنعتی تاسیس شده و به بهره برداری رسیده استان را از دست داده ایم/ جبران 64 هزار شغل از دست رفته با 30 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری!

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد در این رابطه بیان داشت: شفاف سازی و تولید آمار واقعی و تهیه بانک داده های صنعتی استان توسط خانه صنعت و معدن یزد در سالهای قبل  موجب شد تعداد 1441 پروانه بهره برداری واحد های صنعتی که چندین سال تعطیل بودند از آمار وزارت صمت حذف شوند.

وی همچنین در ادامه افزود: بررسی کلی آمار پروانه­های بهره­برداری صادره استان یزد نشان می دهد نخستین پروانه بهره برداری رسمی استان در سال 1340 به نام شرکت پشمبافی افشار صادر شد و از آن تاریخ تاکنون جمعا 4665 پروانه توسط توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد صادر شده است. که تا پاییز  1399 تعداد 1668 پروانه یعنی 33 درصد از پروانه های بهره برداری صادره ابطال شده است که به جز مواردی که به دلایل موجه نظیر انتقال به جهاد کشاورزی یا تبدیل به پروانه صنفی و موارد شکلی ابطال شدند بقیه یعنی1441 واحد صنعتی کاملا از بین رفته اند. علاوه بر این از واحدها باقیمانده نیز تعداد 989 واحد صنعتی دیگر تعطیل و غیرفعال هستند. که به معنی تعطیلی، از بین رفتن خطوط تولید، کاهش تولید ناخالص داخلی، اتلاف ده ها هزار میلیارد تومان سرمایه و صدها میلیون دلار ارز و از دست رفتن اشتغال  ومرگ 2430 واحد صنعتی است. یعنی ظرف شصت سال جمعا 44% از واحدهای ایجادی در استان را از دست داده ایم.

کلانتر تصریح کرد: براساس قیمت های فعلی برای ایجاد هر اشتغال صنعتی به چند صد میلیون تومان سرمایه نیاز است. با محاسبه تعداد تقریبی اشتغال از دست رفته بر مبنای میانگین اشتغال در گروه ها و رسته های صنعتی و واحدهای تعطیل و پروانه های ابطال شده به عدد تکان دهنده از بین رفتن 64 هزار شغل می رسیم که برای ایجاد این میزان اشتغال به قیمت های جاری باید در حدود 30 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید انجام شود.

 

تصمیمات غیر کارشناسی موجب ناامیدی سرمایه گذاران می شود

کلانتر در ادامه تصریح کرد: باید ببینیم، چرا عمر واحدهای صنعتی در ایران و استان یزد پایین است و خیلی از واحدها متاسفانه دوره میانسالی را نمی بینند. این در حالی است که کشور ژاپن اخیرا یکصدهزارمین شرکت یکصد ساله خود را جشن گرفت! به نظر می رسد باید در این خصوص بررسی­های عمیق تری صورت گیرد و تحلیل درستی از چرایی این پدیده بد اقتصادی ارائه شود و نسبت به اصلاح روندها اقدام شود. تا موجب ناامیدی سرمایه گذاران و بیکارشدن خیل عظیم انسانهایی که روزی با امید و عشق به آینده پای به محل کار خود گذاشتند نشود.

همچنین در این مراسم محمدرضا علمدار یزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز گزارش مبسوطی از فعالیت های این سازمان ارائه نمود و محمدحسین فنایی و سیدمحمد احرامیان نیز از فعالان اقتصادی شناخته شده و پیشکسوتان صنعتی استان در فضایی صمیمی به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

شایان ذکر است در این آیین از تعدادی از واحدهای برتر صنعتی و معدنی، پیشکسوتان عرصه صنعت و معدن، واحدهای برتر دانش بنیان و نوآور، بانوان کارآفرین، ایثارگران خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا مشتمل بر کادر درمان و صنعتگرانی که در این حوزه نسبت به ایفای مسئولیت اجتماعی خود اقدام کرده اند، با اهدای تندیس و لوح تقدیر، تجلیل به عمل آمد.

 

کد خبر: 1789
  تاریخ خبر : 17 بهمن 1399
 مدیر روابط عمومی
 1873