خبــر برگزیده

برای کمبود شدید مواد اولیه در واحدهای تولیدی چاره جویی شود

سید عبدالوهاب سهل ابادی رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران طی نامه ای خطاب به دکتر صادق نیارکی معاون امور صنایع وزارت صمت، آورده است:
برابر اعلام خانه های صنعت، معدن و تجارت استان ها، واحدهای تولیدی متاسفانه در سال جدید با کمبود شدید مواد اولیه (سهمیه ورق های فولادی گالوانیزه - اسکین پس و رافنس شده) مواجه می باشد.
علاوه بر مجوز های سازمان صمت استان، کمیته استانی بررسی سهمیه ورق فولادی و نهایتا مصوبه ستاد تسهیل که اجرای آن الزامی می باشد، مبنی بر تامین مواد اولیه شرکت های زیر مجموعه و کارخانجات تکمیل کننده می باشد از عرضه کافی مواد اولیه مورد نیاز در بورس
خود داری می گردد. در نمونه های بارز آن، به طور مثال یک واحد تولیدی در سال جاری تنها ۵۹۰۰ تن یا در حقیقت مواد اولیه 5 روز یک شیفت کاری در ماه را از بورس تهیه نموده است و تاسف بار تر اینکه از همین مقدار هم حدود ۵۰ درصد آن تاکنون تحویل نگردیده است.
قابل ذکر است تهیه این مواد در بازار آزاد و همچنین واردات آن با توجه به نرخ ارز و تعرفه (۲۹درصد) اعمال شده امکان پذیر نمی باشد و بنا بر شرایط تحمیلی ادامه این روند نه تنها باعث تعطیلی این کارخانه با بیش از ۲۵۰ نیروی کار متخصص و ماهر و نابودی کلان سرمایه این واحدها خواهد شد، بلکه صد ها کارخانه لوازم خانگی، ساندویچ پانل، لوازم ساختمانی و فرم دهی ورق که مصرف کننده محصول نهایی این شرکت به عنوان مواد اولیه در کشور می باشند را با بحران جدی مواجه خواهد نمود. کما اینکه با یک نگاه اجمالی به میزان ادعایی تولید کارخانجات فولادی مرتبط و جدول عرضه مواد اولیه مذکور در تابلوی تالار بورس کالا و مقدار مصرفی واقعی کشور و میزان صادرات واردات آن موید صحت این مهم بوده از اینرو خواهشمند است نسبت به رفع مشکلات مطروحه و تامین مواد اولیه مورد نیاز به هر طریق ممکن بویژه:
١- تجویز سهمیه اختصاصی
٢- کاهش تعرفه واردات در جهت صرفه و رقابت پذیری اصولی واردات ورقهای فولادی
در دستور کار قرار گیرد.
 

گروه: بخشنامه ها و قوانین

تاریخ صدور : 19 مهر 1400 واحد صادر‌کننده : خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

دریافت فایل بخشنامه
  تاریخ ثبت : 19 مهر 1400
 494