خبــر برگزیده

قیمت واقعی منات ترکمنستان و راه های خرید و فروش این واحد پول

حسب اعلام سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد؛ منات، واحد پول ترکمنستان دارای دو نرخ رسمی ( هر دلار برابر سه و نیم منات) و آزاد (هر دلار برابر با حدود ۳۳ منات در حال حاضر) می باشد. نظر به اینکه نرخ رسمی صرفا، مبنای معاملات رسمی در بانک های ترکمنستان بوده و در بازار آزاد ارز و تعاملات تجاری کاربردی ندارد ، لذا شایسته است بازرگانان و سایر اشخاص ذینفع ، اطلاعات ذیل را در تعاملات خود لحاظ نمایند:

۱- کلیه معاملات با تجار ترکمنستانی بر اساس ارزهای معتبر بین المللی خصوصا دلار منعقد گردد و از کاربرد ارز محلی ( منات) در معاملات، جدا خودداری شود.

۲- در قراردادهای تجاری قید گردد که معامله با ارز معتبر بین المللی (مثلا دلار) انجام و به هیچ وجه قابل تغییر به ارز دیگر ( منات) نمی باشد.

۳- در برخی سایت ها و آگهی های ویژه خرید و فروش ارز در ایران، معمولا نرخ رسمی منات، بر پایه نرخ رسمی آن ( در حال حاضر حدود ۷۲۰۰ تومان ) اعلام می شود، حال آنکه نرخ مذکور صرفا در بانک های رسمی ترکمنستان جهت معاملات دولتی اعتبار داشته و در بازار آزاد و واقعی خرید و فروش ارز، اعم از بازار ایران و ترکمنستان، نرخ واقعی و کاربردی منات برابر تومان در حال حاضر، حدود ۷۸۰ تومان می باشد.

شایان ذکر است، تاکنون اشخاص متعددی در ایران به علت عدم آگاهی از موضوع، و انجام معامله با نرخ رسمی منات و یا خرید منات به نرخ رسمی آن، دچار ضرر و زیان های هنگفت شده اند.

گروه: بخشنامه ها و قوانین

تاریخ صدور : 1 شهریور 1400

دریافت فایل بخشنامه
  تاریخ ثبت : 6 شهریور 1400
 1432